Az elektronikus nyilvántartás az ellátottak érdekeit tekintetbe véve arra ösztönzi a szolgáltatást nyújtókat, hogy az összes előírt szolgáltatást biztosítsák ügyfeleik részére. Közlemény.

A kormány tavaly csaknem 9 milliárd forintot fordított a hajléktalanok ellátására. Ebből mintegy 8 milliárd forint normatív finanszírozás volt, míg pályázati támogatásokra 1 milliárdot fordítottunk. Ilyen pályázatok útján biztosítottuk a téli ellátás megszervezését, a diszpécserszolgálatok működését, az utcai szociális munka szolgálatokat gépkocsikkal láttuk el, de egészségügyi ellátásra, étkezésre, utcai gondozó szolgálatra is jutott a forrásokból.

A Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevőkről (KENYSZI) a 8 milliárdnyi normatív finanszírozás felhasználását kívánja hatékonyabbá tenni, nem csak a hajléktalan-ellátásban, hanem egyéb szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásban is.

A nappali melegedők fenntartói számára jogszabály írja elő, hogy milyen szolgáltatásokat kell nyújtaniuk. Az ellátottak érdeke az volna, hogy az összes szolgáltatáshoz egy helyen jussanak hozzá. Az igénybevevői nyilvántartást kifogásoló szolgáltatók azt szeretnék, hogy a hajléktalanoknak nyújtható nappali ellátások rendszere ne változzon, és ha az igénylő egy adott napon az egyik melegedőben mos, a másikban étkezik, a harmadikban segítséget kér, akkor a teljesítést végző szolgáltatók mindannyian kapják meg a nappali ellátásért járó teljes kvótát. Ez a rendszer így átláthatatlan, sem az adófizetők, sem az ellátottak érdekeit nem szolgálta megfelelően.

A KENYSZI-t 2012. júliusában vezettük be annak érdekében, hogy a szolgáltatások finanszírozását átláthatóvá tegyük. Az egészségügyben régóta használt TAJ-alapú nyilvántartás már a szociális ágazatban is nyomon követhetővé teszi az állami finanszírozás felhasználását. Egyúttal lehetővé válik a nyilvántartással visszaélő szolgáltatók kiszűrése, hatékonyabbá válik az ellenőrzés és a valós ellátást nyújtó szolgáltatók finanszírozására több jut.

Az elektronikus nyilvántartási rendszer bevezetésével a normatív állami hozzájárulásban részesülő szolgáltatóknak 2012 óta napi jelentési kötelezettsége van, melynek elmulasztása a normatív állami hozzájárulás visszavonásával jár. Mindemellett azonban sem a finanszírozási rendszer alapelvei, sem a támogatások lehívásának szabályai nem változtak.

Az elektronikus rendszernek köszönhetően azon szolgáltatók, amelyek jogszerűtlenül működnek, illetve nem felelnek meg a követelményeknek, elesnek a finanszírozástól. Abban az esetben pedig, ha egyes szolgáltatók mégis úgy igényelnek egy hajléktalan személy után normatívát, hogy szolgáltatást valójában nem nyújtottak számára, akkor személyesen vagy írásban panaszt lehet tenni a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalnál.

(EMMI, Szociális és Családügyért Felelős Államtitkárság)