A Grosics Gyula Sport Iskola az utánpótlás-nevelés fontos intézménye, a mindennapos testnevelés gyakorlatának 2001 óta mintapéldája. Az iskola TAO-támogatásból megújult tornatermében rendezett sajtótájékoztatón egy testnevelésoktatás-módszertani projekt szingapúri exportjáról számoltak be a résztvevők. A projekt sikere a magyar testnevelők, a magyar testnevelés-oktatás kiválóságát bizonyítja. Közlemény.

Hoffmann Tamás, a XI. kerület polgármesterének megnyitóját követően Simicskó István, sportért és ifjúságért felelős államtitkár méltatta a magyarországi sport- és testnevelés-oktatás magas színvonalát. „Óriási sikerként értékelhetjük, hogy más országok is érdeklődnek a magyar testnevelés-oktatás iránt, a magyar oktatókra felfigyelt a világ. Kiváló edzőink sok más ország csapataihoz tartozó versenyzőt készítettek fel világversenyekre, olimpiákra. Az alapokat úgy kell felépítenünk, hogy a gyermekek testnevelésére helyezzük a hangsúlyt és oda kell figyelünk arra, hogy a testnevelő tanárokat hol és milyen módon képzik.” – fogalmazott az államtitkár.

Simicskó István elmondta: a felnőtt társadalom felelőssége, hogy a gyermekek megszeressék és rendszeresen űzzék a sportot és egészséges felnőtté váljanak. A Kormány ezt minden lehetséges eszközzel segíti és támogatja. Az államtitkár kifejtette, a pedagógus az egyik legfontosabb szövetséges a gyermek felnevelésében, a gyerekek fizikumára és jellemére is jelentős befolyást gyakorol a testnevelés óra.

Maruzsa Zoltán felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár beszélt arról, hogy a magyar testnevelő-tanárképzés két jellemzője a perspektíva és minőség. Elmondta, a Kormány a Stipendium Hungaricum program keretében külföldi hallgatóknak biztosít ösztöndíj lehetőséget a magyar felsőoktatásban, Szingapúr pedig a testnevelőtanár-képzés után érdeklődött. „Kollégáink kiváló munkája révén a szingapúriak gyorsan átlátták, hogy egyedülálló szemlélet és módszertan uralkodik a magyar képzésben. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar tanár- és testnevelőtanár-képzés jó hírét a hallgatók hazaviszik, és biztosan hoznak magukkal legalább egy másik hallgatót.” A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a további, más országokkal folytatott tárcaközi tárgyalások alkalmával szeretnék elérni azt, hogy egyre több külföldi hallgató áramoljon a magyar felsőoktatásba.

Kozsla Tibor, a projekt vezetője, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának (TF) nemzetközi igazgatója valamint Bognár József a TF docense, a projekt szakmai tartalmának felelőse beszámolt arról, hogy a szingapúri kormány megfontolt döntés alapján a magyar testnevelő tanárok tudására, szakmai tapasztalatára kívántak hagyatkozni. A projektben résztvevő szakemberek a magyar testnevelés oktatásának módszertanát adaptálták – a helyi viszonyokat is figyelembe véve - a szingapúri általános iskolákban. Munkájuk nyomán erőteljesen fejlődés mutatkozott a helyi iskolákban tanulók állóképességében, mozgáskoordinációjában és az oktatói módszertanban is.

Az eseménynek otthont adó iskola igazgatója, Kis Mihály elmondta: Az ezredfordulót követően, minimális infrastrukturális feltételek mellett sikerült bevezetniük a mindennapos testnevelést, amely egyre nagyobb sikernek örvend. Az intézmény olyan ösztönző-motiváló rendszert alakított ki, ahol kiválóan szinkronba hozzák a testnevelést, az utánpótlás-nevelést és a jó tanulmányi eredményeket.

A szingapúri projekt 2014 januárjában folytatódik, a jövőben vélhetően már nem csupán az alsó tagozatos szingapúri kisiskolásokat és testnevelőiket oktatják, mentorálják, hanem már a felsőbb tagozatokban is elkezdhetik a munkát.

(Sportért és Ifjúságért Felelős Államtitkárság)