„Egy olyan kormányzat üzenetét hozom, amelynek a profit orientált világban is legfontosabb értéke az ember” - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának ifjúságért és sportkapcsolatokért felelős helyettes államtitkára, Kiss Norbert a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének nyílt nappal egybekötött sajtótájékoztatóján.
A telefonos lelkisegély-szolgálatok működési feltételeinek javítását a Nemzeti Ifjúsági Stratégia II. Cselekvési tervéről szóló Kormányhatározat szorgalmazza. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) Sportért és Ifjúságért Felelős Államtitkárságának Ifjúságügyi Főosztálya évek óta 50 millió forinttal támogatja a lelki elsősegély telefonszolgálatok működését.
"A kormány feladata a nem ér véget a támogatással, örülünk az együttműködésnek és a továbbiakban is szeretnénk támogatni a telefonos lelki segély szolgálatokat "– hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Hozzátette: az ajtónk a szakemberek előtt mindig nyitva áll. Az ifjúságért felelős vezető beszélt arról is, hogy a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálat 500 önkéntest foglalkoztat.
2010-ben munkacsoport jött létre a lelki elsősegély szolgálatok ellátottságának, körülményeinek, feltételrendszereinek javítása érdekében az EMMI, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a szolgáltatók koncessziós társaságainak (amelynek tagjai a szolgáltatók is) együttműködésével.
2011 óta sikeresen működik az ingyen hívható 116-123-as egységes európai lelki elsősegély hívószám. A telefonos lelki elsősegély szolgálatok lelki-segélyt és mentálhigiénés segítséget nyújtanak, valamint a krízishelyzet oldásán túl a háttértényezők felderítésével mozdítja elő a segítséget kérők korábbinál fejlettebb szintű integrációját (krízisintervenció). A szakemberek emellett egészségfejlesztő támogatást is adnak az ifjúsági korosztály számára is. Céljuk a pszichés problémákkal küzdők támogatása, a szándékos önpusztítás megelőzése és szükség esetén az érintettek megfelelő szakemberhez irányítása.
A lelki elsősegély szolgálatok hiánypótló tevékenységükkel állami feladatokat látnak el és kiegészítik a szociális és egészségügyi ellátórendszert. A telefonos segítségnyújtás speciális szakmai módszertanával költséghatékony, alacsony küszöbű, anonim, a hívók számára ingyenes szolgáltatást nyújtanak. Ennek köszönhetően azok a nehezen elérhető célcsoportok is segítséget kaphatnak, amelyeket a személyességen alapuló ellátási formák nem, vagy csak nehezen érnek el.
A Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Nemzetközi Szövetsége 16 éve azzal a céllal nyilvánította május 16-át a lelki elsősegély-szolgálatok világnapjává, hogy a társadalom figyelmét ráirányítsa arra, hogy a hétköznapi emberi kommunikáció már önmagában is konfliktus- és krízisoldó hatású. Május 17. a távközlés és az információs társadalom világnapja.
(Sportért és Ifjúságért Felelős Államtitkárság)