Az Országos Diákparlament a Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrumban ülésezik 2011. április 1-jén és 2-án. A rendezvényt Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára nyitja meg. A felszólalók között van Mihalovics Péter az Új Nemzedék Jövőjéért Miniszteri biztosa, és Bálega János, az Országos Diákjogi Tanács elnöke.

A nyitónap egyik legfontosabb eseménye a közoktatási és felsőoktatási törvény változásait és a továbbtanulási esélyeket számba vevő fórum, ahol a diákok többek között a szaktárca munkatársaitól szerezhetnek az érettségivel és felvételivel kapcsolatos hasznos információkat.

Izgalmas, napjainkban sajnálatos aktualitású témát feszeget Ruskó György pszichológus „Mit kezdjünk az iskolai erőszakkal?”című előadása.

A második napon a küldöttek kisebb csoportokban vitatják meg a diákönkormányzatok tevékenységének, működésének és kommunikációjának, s a kollégiumi problémák kezelésének, valamint a jól működő diákszervezetek kérdéseit.

Az ez évi Diákparlament egyik kiemelt témája a „Közösségi szolgálat fontossága és lehetőségei a diákok életében”. Az Európai Unió 2011-et az Önkéntesség Évévé nyilvánította, az Oktatásért Felelős Államtitkárság pedig az új közoktatási törvényben az érettségi feltételévé tenné a közösségi, humanitárius munkát. A cél, egy emberségesebb társadalom kialakítása.

Az alkalomra készült kiadványban Hoffmann Rózsa, oktatásért felelős államtitkár Goethe-t idézi: „A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak.” Az államtitkár szerint az idézet magában foglalja az oktatás legfőbb feladatait. Célunk, hogy egy megfelelően működő oktatási rendszerben, szeretetteljes következetességgel a tehetség kibontakoztatására ösztönözzük gyermekeinket.

Az új közoktatási törvénytervezet a jogok és kötelességek egyensúlyára épít. Az emberi jogok azok, amelyek minden embert születésétől fogva egyenlően megilletnek. Olyan alapvető polgári és politikai jogokat foglalnak magukba, mint az élethez vagy a szabadsághoz való jog, a vélemény és kifejezés szabadsága, a törvény előtti egyenlőség, valamint a gazdasági, szociális és kulturális jogokat, mint a kulturális életben való szabad részvétel joga, az élelemhez, a neveléshez, a munkához és a művelődéshez való jog. Minden diáknak joga a magyar kultúra kincsestárának megismerése.

Az oktatási rendszer feladata, hogy ennek megszerzéséhez a lehető legjobb feltételeket biztosítsa az ország egész területén: Rajkától, Záhonyig, Esztergomtól, Nyíregyházáig ugyanúgy a nagyobb, mint a kisebb településeken.

A diákparlament után közleményt mellékelten csatoltuk.

(Oktatásért Felelős Államtitkárság, kormany.hu)