Együttműködési nyilatkozatot írt alá Hoffmann Rózsa, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, Kisari Károly, a Down Egyesület elnöke és Kerekgyártó Sándor, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. ügyvezetője.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkársága a köznevelési rendszer megújításakor kiemelt célként jelölte meg a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődésének, készségeik, képességeik kibontakoztatásának biztosítását. Az átalakítás fontos része az integrált nevelés, oktatás lehetőségeinek bővítése.

A statisztikai adatok szerint 2010 óta 10 százalékkal csökkent a sajátos nevelési igényű gyermekeket elkülönített formában ellátó iskolák száma. Magyarországon összességében a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók 63 százaléka - ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek 31 százaléka - integrált keretek közt vesz részt az iskolai oktatásban.

A „Mindenkinek becsengettek!” integrált nevelési és oktatási projekt célja lehetőséget biztosítani arra, hogy az ép iskolás és óvodás gyermekek együtt szocializálódjanak különféle problémákkal élő társaikkal, ez által elősegítve az elfogadásukat. A program lehetőséget ad arra, hogy a rendszer szabta keretek között minél korábban megismerhessék egymást a többségi és a fogyatékossággal élő gyermekek, így természetessé váljon számukra a közös gondolkodás és együttműködés, ami elősegíti, hogy az ép gyermekek ne csak megszokják, de a mindennapok szintjén ismerjék és szeressék sérült társaikat.

A nyilatkozat aláírói együttműködési szándékukat fejezik ki az iránt, hogy a „Mindenkinek becsengettek!” program Magyarországon minél több helyen megvalósulhasson, és széles társadalmi bázis szimpátiája mellett működhessen.

A jövőben közösen tesznek azért, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek értelmi és érzelmi fejlődése, valamint az integrációjuk szempontjából megfelelő köznevelési intézmény elérhetősége biztosított legyen. A magyar iskolarendszerben magas szakmai tudással rendelkező, motivált, anyagilag és erkölcsileg elismert pedagógusok végezzék a feladatukat, a társadalom szimpátiája mellett, szoros együttműködés alakuljon ki a többségi és a speciális iskolák között, a képzési stratégiájukat jelen nyilatkozattal összhangban alkossák meg, a társadalom értse és fogadja el a program elveit, céljait, eszközeit.

(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatásért Felelős Államtitkárság)