Az Európai Unió és Kína a 2012-es évet az EU-Kína Interkulturális Párbeszéd Évének szentelte. A programsorozat célja a kultúrák közötti párbeszéd és kölcsönös megértés elősegítése kulturális és tudományos csereprogramokon keresztül.
1. „A kreatív gyermek” – EU-Kína szeminárium a kisgyermekkori nevelésről – Kínai óvodások ismerkedtek a Kodály-módszerrel
Az eseményre 2012. június 14-én Sanghajban került sor az „EU-Kína Interkulturális Párbeszéd Éve 2012” eseménysorozat részeként. A szeminárium ötlete 2011 elején, a magyar EU Elnökség oktatási prioritásai mentén fogalmazódott meg, később támogatásáról biztosította azt a többi sanghaji uniós főkonzulátus is. Kínai részről a Sanghaji Nőszövetség, az eseménynek otthont adó Tudományos Gyermeknevelési Központ, és a Kínai Jóléti Intézet vett részt az esemény szervezésében és lebonyolításában.
A rendezvény célja az volt, hogy jól használható kisgyermekkori nevelési módszereket mutasson be az európai országok gyakorlatából kínai óvónőknek és óvónőképzős hallgatóknak. A szeminárium első részében elméleti képzésen vettek részt a jelenlévők, ezt követően pedig workshopok kerültek sorra, ahol hat ország (Dánia, Franciaország, Magyarország, Németország, Olaszország és Spanyolország) mutatott be egy-egy módszertani gyakorlatot. Magyarország a Kodály-módszert ismertette a közönséggel, mint a korai zenei nevelés talán leghaladóbb eszközét. A magyar előadó a Sanghajban élő Wéber Júlia volt, aki maga is zenész, és szakdolgozatát a Kodály-módszerről írta. A workshopokon ismertetett módszereket a közönség ezután gyakorlatban is láthatta: a workshop-vezetők óvodásoknak tartottak demo-foglalkozásokat. A kínai óvodások nagyon aktívak voltak, szívesen és lelkesen vettek részt a foglakozásokon.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a rendezvény nagyon hasznos és sikeres volt. A közönségből több óvónő jelezte, hogy szeretnék jobban megismerni a bemutatott módszereket. A Sanghaji Nőszövetség felvetette, hogy jövőre folytatni szeretnék az együttműködést ebben a témában, hogy még nagyobb közönséghez juthassanak el az érintettekhez a jól használható kisgyermekkori nevelési módszerek.
2. Kínai Híd Nyári Tábor magyar középiskolai diákok részére
Wen Jiabao kínai miniszterelnök úr, a 2008-as szecsuáni földrengést követően tanúsított magyar segítségért, köszönetképpen „Kínai Híd Nyári Tábor” elnevezéssel kéthetes kínai tanulmányutat hirdetett magyar középiskolai diákok számára. 90 magyar középiskolai diák (tíz kilencfős csapat) és kísérőtanáraik vehetnek részt az utazáson 2012. július 30 - augusztus 12. között. Az utazás keretében a diákok közösen eltöltenek néhány napot Pekingben, majd csapatokra osztva Shanghaiban, Csungkingban és Harbinban töltik a tanulmányi kirándulás további részét. Az utazás során megismerkednek a kulturális és történelmi látványosságokkal, kínai családokkal találkoznak; valamint 20 nyelvi órán is részt vesznek, melynek végén oklevéllel igazolt vizsgát tesznek.
A nyertes intézmények listája:
Deák Ferenc Gimnázium, Szeged
Dobó István Gimnázium, Eger
ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola, Budapest
Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium, Miskolc
Leőwey Klára Gimnázium, Pécs
Madách Imre Gimnázium, Budapest
Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium, Bonyhád
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged
Zrínyi Ilona Gimnázium, Miskolc
A nyertes pályázók részére 2012. június 14-én tájékoztató napot szerveztünk az ELTE Konfuciusz Intézet, a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériumának közreműködésével, melyen az úttal kapcsolatos szervezési, logisztikai információkról, a programról és a Kínával kapcsolatos általános tudnivalókról kaphattak tájékoztatást a résztvevők.
(Oktatásért Felelős Államtitkárság)