„A társadalmi felelősségvállalás szemléletét és a segítő, közösségi tevékenység elterjesztését támogatja a Kormány az iskolai közösségi szolgálat bevezetésével” – mondta a köznevelésért felelős helyettes államtitkár az idei tanévben bevezetett, az érettségi megszervezéséhez nélkülözhetetlen, 50 órás közösségi szolgálatról szervezett sajtótájékoztatón. Sipos Imre emlékeztetett arra is, hogy az önkéntességet támogató szolgálat a megújult Nemzeti Alaptanterv egyik eleme, azokat a nappali tagozatos diákokat érinti, akik 2016. január 1. után érettségiznek.

A tanulók közösségi szolgálatként érdeklődésüknek megfelelően különféle tevékenységek közül választhatnak. Így például bekapcsolódhatnak egészségügyi, szociális, jótékonysági, oktatási, kulturális, közösségi, környezet- és természetvédelemi, katasztrófavédelmi, óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös, avagy sport- és szabadidős órákba egyaránt.

A közösségi órákat hazánkban az iskolák szervezik, azokat pedagógiai programjukhoz „arculatukhoz” illesztik, diákjaik ez irányú tevékenységét a szülőkkel is egyeztetik. A kilencedik évfolyamra járó tanulók már az idei tanévtől részt vehettek ilyen szolgálatokon. Ennek köszönhetően sokan már személyesen is megtapasztalhatták, miről szólnak ezek az órák.

Fotó:Indri Dániel

A nemzetközi tapasztalatotokról beszámolva Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy hasonló programok már a 80-as évek óta léteznek az Amerikai Egyesült Államokban. Negyven órás közösségi szolgálatot teljesítenek a kanadai középiskolások, de ismerősen cseng a közösségi tevékenység fogalma az angol és a francia diákok körében is – fogalmazott a főigazgató.

Dr. Bodó Márton az OFI szakértője arról szólt, hogy eddigi felméréseik és tapasztalataik szerint a foglalkozások hatására javult a diákok együttműködési készsége és gazdagodott személyiségük. Elhangzott: azokban az iskolákban, ahol a nyári szünidő ideje alatt is biztosítanak kapcsolattartó, koordináló tanárt - aki segíti diákjait a különféle kérdéseik, problémáik megoldásában, megválaszolásában - a szolgálat a nyári szünidőben is teljesíthető. Naponta összességében 3 óra számolható el közösségi tevékenységként.

Fotó:Indri Dániel

Az EMMI, az OFI és a megyei pedagógiai intézetek szakemberei közösen már nyolc helyszínen tartottak tájékoztató napot a diákság közösségi óráiról, de azokban a régiókban, ahol erre eddig még nem nyílt lehetőség, további tájékoztató napokat is szerveznek a következő tanévben. A pedagógusok emellett akkreditált, térítésmentes továbbképzésen is részt vehetnek a közösségi szolgálat területén, amelyekre ősszel lehet jelentkezni. A Közösségi Szolgálat Portálját www.kozossegi.ofi.hu (szeptemberi indulása óta) eddig már több mint 30 ezren látogatták meg.

(Sportért és Ifjúságért Felelős Államtitkárság)