Június első vasárnapja 1952 óta a pedagógusok napja. Nincs olyan ember, aki ne tartozna köszönettel óvó nénijének, tanítóinak, tanárainak. Kicsik és nagyok virágcsokorral, az oktatásirányítás díjakkal, kitüntetésekkel fejezi ki nagyrabecsülését a pedagógusoknak áldozatos munkájukért.Közlemény.

Az elmúlt három esztendőben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit. A Pedagógusnapon szeretettel és tisztelettel köszönti mindannyiukat! Van mit ünnepelni, a változások ugyanis – közvetve és közvetlenül - mind a gyermekek és a pedagógusok érdekeit szolgálják.

A kormány a társadalom többségének egyetértésétől kísérve az esélyek egyenlőségét megteremtő igazságosabb, biztonságosabb és eredményesebb iskolarendszer lehetőségét teremtette meg a köznevelés megújításával. A nagyobb állami szerepvállalás, a fenntartási, kistelepüléseken a működtetési feladatok átvállalása azoknak a gyerekeknek is jó iskolát biztosít, akiknek korábban nem adatott meg, mert ahol éltek, ott nem jutott elegendő pénz a magas színvonalú nevelés, oktatás valamennyi feltételének előteremtésére.

Az új Nemzeti alaptanterv előírja a magyarságot nemzetté kovácsoló ismeretek és műveltségi alapok oktatását. Bevezetése lehetővé teszi, hogy a diákok a legkisebb faluban is megszerezhessék azt a tudást, aminek segítségével megtalálják helyüket a családban, társadalomban és a munka világában.

A mindennapos testnevelés elősegíti, hogy gyermekeink egészséges felnőtté váljanak. A három éves kortól kötelező óvodába járás meghatározó jelentőségű lépés a nehéz körülmények között nevelkedő gyermekek felzárkóztatásában. A HÍD program azoknak a fiataloknak kínál második esélyt, akiknek a tanulás korábban csak kudarcélményt adott. A személyre szabott fejlesztő oktatás visszaadja önbecsülésüket, lehetővé teszi, hogy szakmát tanuljanak, megtalálják és megállják helyüket az életben.

A felnőtt társadalom 64 százaléka támogatja a pedagógusok külső szakmai ellenőrzését. A pedagógusok nagy többsége is igényli, hogy érdemi értékeléssel, módszertani tanácsokkal segítséget kapjon munkájához. A kormány álláspontja szerint jó iskola nincs jó pedagógusok nélkül. Ezért megújította a tanárképzés rendszerét, létrehozta a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíjat.

A pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek. A Kar az etikai kódex megalkotásával sok évtizedes hiányt pótol. Az óvodapedagógusok, tanítók, tanárok gyermekeink személyiségét, tudását, jövőjének alakulását formálják. Éppen ezért fontos, hogy a szakmaiság, a hivatás írott és íratlan szabályainak betartása felett az állami iskolarendszer minden pedagógusát magába foglaló testület őrködjön.

A kormány sok évtizedes adósságot pótolva - amint az ország gazdasági helyzete megengedi - bevezeti a pedagógus életpályamodellt, amely jelentős mértékben javítja a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésükkel elismeri munkájuk fontosságát. A nemzet jövőjéért felelősséget érző kormány, szülők és pedagógusok céljai azonosak: jó minőségű, eredményes köznevelési rendszer kialakítása, amely minden gyermeknek valódi esélyegyenlőséget kínál.

(Köznevelésért Felelős Államtitkárság)