A tartalmi szabályozók összeállításával megbízott Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) a kerettantervek megjelenését követően figyelemmel kísérte a tantervek bevezetésével kapcsolatos visszajelzéseket, és szakmai, valamint civil szervezetekkel egyeztetve megvitatta mindazokat az észrevételeket, amelyek a Nemzeti alaptantervre és a tantárgyi kerettantervekre vonatkoztak.
Ennek a folyamatnak részeként több mint 20 szakmai és civil szervezettel folytatott több körös egyeztetéseket, illetve számos intézménytől, iskolától származó visszajelzést is feldolgozott. A beérkezett javaslatok elsősorban a kerettantervet érintették, de néhány, a Nemzeti alaptantervhez (NAT) kapcsolódó kiegészítés és módosító javaslat is megfogalmazódott.
A NAT változásai miatt természetesen szükség volt a kapcsolódó kerettantervek felülvizsgálatára, de a munka során a szakmai szervezetek által javasolt és elfogadott korrekciókat is át kellett vezetni. Mindezek mellett új kerettantervek is készültek az érettségizni vágyó, már végzett szakiskolások számára, illetve a tanyapedagógia oktatására.
Az egyes kerettantervek módosulása
A Magyar nyelv és irodalom valamint az Ember és társadalom műveltségi terület tantárgyi kerettanterveiben – többek közt a Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkársággal, illetve a Zsidó Közösségi Kerekasztallal is egyeztetve – hangsúlyosabban jelenik meg a nemzetiségek, vallási közösségek együttélésének jelentősége (annak történeti, kulturális és társadalmi hatásait is figyelembe véve).
A matematika, a természettudományi és az idegen nyelvi tantervek esetén pontosításra került sor.
A Vizuális kultúra kerettanterveiben a beérkezett javaslatok alapján a népművészethez kapcsolódó tartalmak jelennek meg markánsabban.
Ezen túlmenően egyértelműsítették a stressz- és feszültségoldási ismeretek fogalmát, illetve annak a dokumentumokban történő alkalmazását.
A társadalmi mobilitás szempontjából a tárca fontos lehetőségnek tekinti a szakiskolában tanuló ambiciózus és felkészült fiatalok érettségihez juttatásának támogatását, ezért rendelte el (jóval a szükséges határidő előtt) a kétéves képzésre vonatkozó kerettanterv elkészítését.
A Tanyapedagógia – a háztáji gazdálkodás gyakorlati ismeretei tantárgyi kerettanterv céljai egybeesnek azon korábbi kormányzati szándékokkal, amelyek célja, hogy a fiatalok részletesebb információkat szerezhessenek a mezőgazdaság és a háztáji gazdálkodás témájában.
A módosításokat tartalmazó jogszabály várhatóan március közepére jelenik majd meg a Magyar Közlönyben. A nevelőtestületeknek így elég idő áll rendelkezésre a helyi tantervük szükség szerinti pontosítására.
A kérdéses rendelet kerettanterveket érintő részei 2014. szeptember 1-jén lépnek hatályba.
(Köznevelésért Felelős Államtitkárság)