2010. december 7-én a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára, Hoffmann Rózsa sajtótájékoztatón ismertette a PISA 2009 vizsgálat eredményeit. A kutatásról Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal közoktatási mérés-értékelési osztály vezetője, és Dr. Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet vezetője adott részletes tájékoztatást, kiemelve a magyar vonatkozású adatok változásait.
A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, az OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amely 2000-től háromévente méri a tizenöt éves tanulók szövegértési, matematikai és természettudományos képességeit.
A PISA jelenleg a legnagyobb és legtekintélyesebb az ilyenfajta mérések között, legújabb eredményeinek megjelenését az egész világon élénk figyelem kíséri. Az OECD Párizsban, Berlinben, Brüsszelben, Madridban, Mexikóvárosban, Tokióban és Washingtonban is tartott sajtótájékoztatókat.
A 2000-ben, 2003-ban és 2006-ban készített adatfelvételekben matematikából és szövegértésből átlageredményeink valamivel az OECD-országok átlaga alá, természettudományból azzal egy szintre helyezték hazánkat. A 2009-es eredmények megjelenését azért is övezi nagy figyelem, mert ez az első olyan ciklus, amelyben 2000 után először, ismét a szövegértés területét vizsgálják, így ennek a területnek a fejlődéséről nemzetközi viszonylatban tízéves áttekintést kaphatunk.
Hoffmann Rózsa a sajtótájékoztatón felhívta a figyelmet arra, hogy az elmúlt héten nemzeti konzultációra bocsátott új közoktatási törvény koncepciójának kiemelt célkitűzése az oktatás egészén belül a színvonal emelése. Az Oktatásért Felelős Államtitkárság a Nemzeti alaptanterv kidolgozásával meghatározza, hogy a Magyar Köztársaság közoktatási rendszerében milyen egységes nemzeti és egyetemes műveltségtartalmat kell minden iskoláskorú gyermeknek átadni. A minőségi oktatáshoz való hozzáférés közszolgálati garanciáján túl az államtitkárság a Nemzeti alaptanterv tartalmi feltöltésekor a kompetenciák és az ismeretek harmóniájának megteremtésére törekszik.
Hoffmann Rózsa elismeréssel szólt a pedagógusok munkájáról. Mint mondta: az első PISA felmérés eredményei rávilágítottak a magyar fiatalok szövegértési problémáira, a néhány év alatt bekövetkező javulás a magyar pedagógustársadalom szakmai felkészültségét, a minőségi oktatás iránti elkötelezettségét bizonyítja.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Oktatásért Felelős Államtitkárság