Első alkalommal rendezték meg a soros magyar EU-elnökség alatt az Oktatási, Ifjúsági, Kulturális és Sport Ügyek Tanácsának ülését Brüsszelben. A középpontban az oktatás szerepe állt a közösség 2020-ig megfogalmazott célkitűzéseinek elérésében. Az ülést Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára elnökölte. Közlemény.

Hoffmann Rózsa a tanácsülést követő sajtótájékoztatón hangsúlyozta az oktatás és képzés kiemelten fontos szerepét az Európa 2020 stratégia célkitűzéseinek elérésében.

 Az államtitkár elmondta, hogy az ülésen, amelyen 18 szakminiszter mellett Androulla Vassiliou, európai oktatási biztos is részt vett, megvitatták az éves növekedési jelentés oktatási és képzési megállapításait és megfogalmazták az ágazat legfőbb üzeneteit. Emellett tanácsi következtetések elfogadásával azonosították a területen az együttműködés előtt álló kihívásokat, szükséges lépéseket nemzeti és európai szinten egyaránt.

Hoffmann Rózsa kiemelte a hatékony, célirányos oktatási beruházások megindítását, a munkaerőpiacon nehézségekkel szembe néző fiatalok helyzetének javítását, illetve az egész életen át tartó tanulás lehetőségének biztosítását, valamint fontosnak nevezte az oktatási és képzési rendszer igazítását a globalizált világ társadalmi és kulturális kihívásaihoz.

Hangsúlyozta, az Európai Unió tagországainak oktatásügyi miniszterei egyetértettek abban, hogy a nemzetközi gazdaság válságból való kilábalás rövid távú intézkedései mellett a hosszú távú növekedés alapjainak lefektetésére is szükség van, ezért az oktatással és képzéssel kapcsolatos intézkedéseket továbbra is támogatni kell, szükséges a humán erőforrás fejlesztésére szánt ráfordítások szinten tartása.

Hoffmann Rózsa elmondta, hogy a magyar elnökségi félévben a területnek kiemelt szerep jut.

Az államtitkár beszámolt arról a magyar elnökség által kezdeményezett eszmecseréről, amely a közösség 2011. évi növekedési jelentésben megfogalmazott, az oktatásra és képzésre vonatkozó megállapításokról folyt. Elmondta: a vita eredményeként összegezhető, hogy az oktatási és képzési politikának jelentős szerepe van a strukturális reformok megalapozásában és a növekedésösztönző intézkedések kiegészítésében. A meghatározott célok elérése érdekében erősíteni kell azokat a szakpolitikai fellépéseket, amelyek célja a munkaerő alkalmazkodó képességének támogatása, a fiatalkori munkanélküliség elleni küzdelem, az önfoglalkoztatás előmozdítása és a vállalkozói készség fejlesztése.

A Tanácsülést követően Hoffmann Rózsa találkozott a jelenlegi (spanyol, belga), illetve a következő (lengyel, dán, ciprusi) elnökségi trió szakminisztereivel, hogy megvitassák az oktatási programok közötti gördülékeny átmenetet, illetve megerősítsék és biztosítsák a triók közötti oktatási és képzési együttműködést.

(Oktatásért Felelős Államtitkárság, kormany.hu)