A Köznevelésért Felelős Államtitkárság azon intézményeket elismerésben részesíti, amelyeknek diákjai december 5-ikéig, az önkéntesség világnapjáig legnagyobb arányban jelentkeznek közösségi szolgálatra. Közlemény.

A középiskolások több mint negyede már megkezdte közösségi szolgálatát annál a több mint 1600 önkénteseket fogadó szervezetnél, amelyek számtalan lehetőséggel várják a tanulókat. A közösségi szolgálat bevezetésével a kormány célja, hogy erősítse a fiatalokban a társadalmi felelősségvállalás fontosságát, erősítse a szolidaritást és toleranciát, fontos, hogy az önkéntességet a gyakorlatban is kipróbáló diákok tudatos felelősségteljes aktív állampolgárrá váljanak – mondta a köznevelésért felelős államtitkár a Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, Óvoda és Általános Iskolában tartott sajtótájékoztatóján.

A köznevelésről szóló törvény úgy rendelkezik, hogy a 2016. január 1. után érettségiző nappali tagozatos diákoknak 50 óra közösségi szolgálat teljesítését kell igazolniuk az érettségi vizsgák megkezdése előtt. Szeptember óta az iskolák több mint negyede már elkezdte megszervezni a közösségi szolgálatot, emellett a fogadó szervezetek is több programmal készülnek, hogy minden tanuló az érdeklődésének megfelelő tevékenység közül választhasson.

Egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, kulturális és közösségi, környezet- és természetvédelemi, katasztrófavédelmi, az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős területen is folytathatnak közösségi szolgálatot.

Közösségi szolgálat az iskolán belül is vállalható (pl. korrepetálás végezhető). A Vöröskereszt országszerte a véradás segítésébe, az újraélesztés-tanfolyamok népszerűsítésbe, a Mikulásgyár-programba vonják be a diákokat. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat játszótereken, idősek otthonában, családok átmeneti otthonában, hajléktalan-menhelyeken szervez közösségi szolgálatos tevékenységeket napi rendszerességgel.

Krízisidőszakokban alkalmi szendvicskészítésre és teaosztásra, ez év októberétől pedig minden hónapban legalább öt alkalommal Katasztrófavédelmi Közösségi Szolgálatra jelentkezhetnek a középiskolások. Az oktatási intézményekben a korrepetálási feladatok felvállalásával egymás tudását, míg a „Kattints rá, nagyi” program révén az idősebb generáció informatikai ismerettárát gazdagítják a tanulók. Kistelepüléseken gyakorta választott lehetőség az idősek látogatása: a diákok kisebb bűncselekmények megelőzésének tudnivalóiból készítik fel az időseket, s beszélgetés közben felhívják a figyelmüket a meleg és hideg elleni védekezés fontosságára is.

A tanulók emellett szívesen vesznek részt az illegális hulladéklerakók lokalizálásában, feltérképezésében is, a GPS-koordináták megadásával segítik a helyi polgárőrök munkáját. A közösségi órákat az iskolák szervezik, azokat pedagógiai programjukhoz „arculatukhoz” igazítják, a vállalásokat a szülőkkel is egyeztetik.

A felmérések igazolják, hogy a foglalkozások hatására jelentős mértékben nő a tanulók együttműködési, elfogadási és szolidaritási készsége és gazdagodik személyiségük. Az államtitkár a sajtótájékoztatón rámutatott: a program sikerét alapvetően az előkészítés és a lebonyolítás gördülékenysége, valamint az határozza meg, hogy a tanulók a szívükhöz leginkább közelálló területeken éljék meg az önzetlen segítségnyújtás örömét.

Az államtitkár elismeréssel szólt a pedagógiai intézetek és az önkormányzatok munkájáról is, ezen ernyőszervezet munkatársai ugyanis jelentős mértékben segítik a koordinációt és ezzel emelik a helyi programok hatékonyságát.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárságának támogatásával számos közösségi szolgálatról szóló tájékoztató napot szervezett. Ezeken a rendezvényeken egyaránt tesztelték a pedagógusok és a diákok informáltságát és attitűdjét az adott kérdéskörben. A vizsgálatok kimutatatták, hogy az iskolai közösségi szolgálatban (IKSZ) gyakorlati tapasztalattal rendelkezők IKSZ-hez kötődő attitűdje szignifikánsan pozitívabb képet mutat a tapasztalattal még nem rendelkező társaiknál, s mindazok a diákok és pedagógusok, akik bármilyen élménnyel gazdagodtak már a program kapcsán, pozitívan vélekednek arról.

A Közösségi Szolgálat Portálját www.kozossegi.ofi.hu (szeptemberi indulása óta) eddig már több mint 70 ezren látogatták meg, emellett dinamikusan növekszik a témában indított Facebook oldal lájkolóinak száma is.

A sajtótájékoztatón részt vett a Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, Óvoda és Általános Iskola igazgatója, Fehér Anna, a Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium igazgatóhelyettese, Billik János, valamint Kőrösi Árpád és Kacsóh Pongrác mellett a középiskola közösségi szolgálatban résztvevő számos tanulója.

(Köznevelésért Felelős Államtitkárság)