Az EMMI Oktatásért Felelős Államtitkársága a gyermekek érdekeit messzemenően szem előtt tartva és az iskolák világában a munkabéke megőrzése érdekében november 9-én folytatja az egyeztetéseket a pedagógus szakszervezetek képviselőivel. Közlemény.

A köznevelési rendszer átalakításának aktuális kérdéseiről az államtitkárság által kezdeményezett október 17-i találkozó kötetlen napirenddel indult, s nem kis meglepetést okozott, hogy a Pedagógusok Szakszervezete nem a pedagógusok béremeléséről, hanem az oktatási intézmények fenntartói feladatainak átvételéről, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) pedig a köznevelési törvény felfüggesztéséről, továbbá a Pedagógusok Napján átadott petícióban szereplő követelésekről kívánt megbeszélést folytatni.

Hoffmann Rózsa javaslatát elfogadva a találkozó témája a tanárokat és a közvéleményt leginkább foglalkoztató pedagógus életpályamodell bevezetése lett. Az államtitkár határozottan kijelentette, hogy az oktatáspolitika irányítóinak álláspontja nem változott, a pedagógusok új munkaszervezését és béremelését kizárólag egyidejűleg tartják bevezethetőnek. Biztosította a szakszervezeteket arról, hogy a miniszterelnök és a kormány eltökélt abban, hogy ha egy mód van rá, akkor előteremti az életpályamodell bevezetéséhez szükséges összeget.

Az államtitkár a PDSZ húsz százalékos béremelési javaslatával kapcsolatban hangsúlyozta: az oktatásirányítás csak a köznevelési törvényben megfogalmazott, az oktatás megújítását szolgáló, a pedagógusok anyagi megbecsültségét hosszú távra biztosító bérrendezést tartja elfogadhatónak.

Hoffmann Rózsa az iskolák állami fenntartásba vételével kapcsolatban ismételten cáfolta a szakszervezetek azon aggodalmát, hogy az intézkedés nagy létszámú pedagógus elbocsátással jár. Kijelentette: nincs ilyen kormányzati szándék. A nagyobb állami szerepvállalás célja az, hogy kelettől nyugatig az ország minden iskolájában egyformán magas színvonalú oktatásban-nevelésben részesüljenek a gyerekek. A megújuló köznevelési rendszer orvosolja, de legalább is enyhíti azokat a társadalmi problémákat, amelyekre a korábbi fenntartói szerkezetben nem volt lehetőség.

Az oktatásért felelős államtitkár a szakszervezetekkel közös célként jelölte meg a pedagógusok élet- és munkakörülményeinek javítását, de mint mondta, ez a folyamat nem választható el a nevelő, oktató munka eredményességének növelésétől, attól a jogos igénytől, hogy egyforma műveltségi alapot és versenyképes tudást adjon az iskola minden gyermek számára.

Hoffmann Rózsa bizalmat, a nyugodt építkezés feltételeinek biztosítását kérte az átalakításokhoz az alaptalan aggodalomkeltés helyett. Reményét fejezte ki, hogy a következő egyeztetésen sikerül tisztázni a fenntartóváltás körül kialakult félreértéseket.

(Oktatásért Felelős Államtitkárság)