A magyar iskolarendszer fejlesztésének újabb állomásához érkeztünk – jelentette ki Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár szerdán, amikor Pálinkás Józseffel, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnökével közösen bejelentették az államtitkárság és az akadémia együttműködési megállapodását.

Hoffmann Rózsa emlékeztetett, az elkészült Nemzeti alaptanterv (Nat) részleteit azok a kerettantervek fogják megadni, amelyeknek az elkészítését az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) már megkezdte.

Az államtitkár elmondta, az Oktatásért Felelős Államtitkárság és az MTA most megkötött együttműködési megállapodásának keretében az akadémia szakemberei segítséget nyújtanak a természettudományos kerettantervek kidolgozásához. Kifejtette, hazánk egyik súlyos problémája, hogy a természettudományok iránti tanulási kedv jelentős mértékben csökkent az elmúlt évtizedben. A gyerekek nem akarnak ilyen tárgyakat tanulni, nem jelentkeznek elegen természettudományos és műszaki-tudományos szakokra a felsőoktatásban, miközben ezek azok a szakok, amelyek a gazdaság hajtóerejét képzik – tette hozzá.

Hoffmann Rózsa, Pálinkás József (fotó: Árvai Károly)

Ezért kiemelkedően fontos, hogy gyökeres változást idézzünk elő a közoktatásban ezen a területen – jelentette ki Hoffmann Rózsa. Míg a Nat, a minden gyermek számára kötelező alapismereteket tartalmazza, az igazi fejlődés a tagozatos iskolák visszaállításától várható, amelyek száma sajnos minimálisra csökkent az elmúlt időszakban – fűzte hozzá.

Az államtitkár elmondta, az MTA-val kötött együttműködési megállapodástól azt várja, hogy olyan kerettantervek születnek, amelyek visszaadják a tanulók kedvét a természettudományos tanulmányok folytatásához és hosszú távon az ilyen felsőoktatási szakokra jelentkezők számát is megnövelik.

Hoffmann Rózsa, Pálinkás József (fotó: Árvai Károly)

Pálinkás József bejelentette, három akadémikust, Falus Andrást, Náray-Szabó Gábort és Patkós Andrást kérte fel arra, hogy vegyenek részt azokban a munkacsoportokban, amelyek az OFI munkáját segítik a kerettantervek kialakításában. Mint mondta, arra kérte munkatársait, fontos szempontként kezeljék, hogy reális tantárgyi tantervek szülessenek, amelyek ténylegesen megtanítható mennyiségű tananyagot tartalmaznak és felkeltik a diákok érdeklődését is.

Az akadémia elnöke reményének adott hangot, hogy az új kerettantervek hozzájárulnak a közoktatás megújításához. Mint fogalmazott, a jövő tudós nemzedékének minősége a mostani iskolapadokban dől el.

(kormany.hu)