A Történelemtanárok Egyletének közleményére reagálva a történelem érettségi tételkészítő bizottság elnöke az alábbiakban foglalja össze a bizottság álláspontját:

"A középszintű (nem középfokú, ahogy az Egylet közleményében szerepel) érettségi 8. feladat a) részének utasításai egyértelműek:
"A válság mely jelenségei kapcsolhatók a képekhez? Válassza ki a felsoroltak közül a megfelelőt! Minden képhez csak egy elem kapcsolható, három jelenség kimarad."
Így eleve nem merülhet fel sem a diákban, sem a javító tanárban a helyes válaszelemen túl egy másik jelenség helyesként való értelmezése.
Az 1. képhez - mely egy, a nagy gazdasági világválság korabeli karikatúra, s az égből esőként rázuhanó különféle tejes edények, kannák elől esernyővel védekező és menekülő, teli tőgyű tehenet ábrázol - a felsorolt gazdasági és társadalmi jelenségek (bankzárlat, a reklámpiac összeomlása, a bankok iránti bizalom erősödése, az ipari termelés visszaesése, túltermelés, munkanélküliség) közül egyértelműen csak a "túltermelés" kifejezés kapcsolható.
A nagy gazdasági világválság kirobbanásához épp ez a jelenség vezetett. Az első világháború után az Egyesült Államok gazdasága gyors ütemben fejlődött, nőtt az életszínvonal, de a konjunktúra a kínálati oldalon erősebb volt, mint a felvevői oldalon. A túltermelés az 1929-es tőzsdeválság kirobbanásakor vált nyilvánvalóvá; a vállalatok nem tudták értékesíteni termékeiket.
Ez utóbbi jelenségre utal a karikatúrán, hogy "vissza a feladónak" jelleggel rázúdítják a termék "előállítójára" a tejet.

Az ipari termelés visszaesése nyilván a válság következménye lett később, de ez a jelenség semmilyen módon nem kapcsolható a megadott karikatúrához.

A történelem érettségi részletes vizsgakövetelményeiről szóló 40/2002-es rendelet a "források használata és értékelése" kompetenciánál a következőket várja el a diákoktól:
"1.3. Képi források (pl. fényképek, karikatúrák, plakátok) megadott szempont szerinti értelmezése:
Tudjon megadott vagy saját maga által kiválasztott képzőművészeti alkotásokat felhasználni egy-egy történelmi korszak sajátosságainak bemutatásához."

A történelem érettségi tételkészítő bizottság elnökéhez a feladatlapokat javító tanároktól beérkező levelek felháborodásuknak adnak hangot, hogy az Egylet a sajtó-nyilvánosságot kihasználva nyomást próbál gyakorolni egy egyértelműen hibás megoldási alternatíva helyesként való elfogadása érdekében. Ezzel – egy időre – megtéveszti a diákok tízezreit, bizonytalanságban tartja a javító tanárokat és felesleges indulatokat kelt. Az észrevétel a fentiek miatt nyilvánvalóan nem fogadható el. Azt is furcsálljuk, hogy az Egyletnek a sajtóhoz is eljuttatott állásfoglalása nem nevez meg egyetlen szakmai indokot sem álláspontja igazolására.
A bizottság a javítási-értékelési útmutatót nem módosítja.”

(Oktatási Hivatal)