„Önök nem egy foglalkozás, nem egy szakma emberei, hanem a remény emberei. …Önök a kovácsai annak a jövőnek, amelyet a kezük között formálódó gyerekéletek hordoznak.” – áll Hoffmann Rózsa, köznevelésért felelős államtitkár a Pedagógusok Világnapja alkalmából írt köszöntőjében, amelyben megköszönte valamennyi pedagógusnak a bizalmat, amely a magyar köznevelési rendszer átalakítását segítette.

Az új pedagógus előmeneteli rendszer bevezetésével a pedagógus mindennapjaiban lényeges változások léptek életbe. A változások legfontosabb kézzel fogható eredménye, hogy ebben az évben 32,5 milliárd, 2014-ben pedig közel 150 milliárd forintos költségvetési többlettel valósul meg béremelés.

Az érintett jövedelmek 2017-ig minden tanév kezdetén a törvénybe foglalt mértékkel tovább növekednek, s ez meghatározó mértékben járul hozzá a pedagógus hivatás presztízsének emelkedéséhez. Hoffmann Rózsa köszöntő levelében erre utalt, amikor azt írta, „korábban a tanárok megbecsült értelmiségi polgárai voltak a hazának, akikre felnéztek a gyerekek és a szülők”.

Levelében megerősítette, hogy az új pedagógushivatást támogató rendszernek köszönhetően újra így lesz, majd hozzátette: „Jó volna, ha ezen a pedagógus világnapon, a köszönet és a remény napján minden magyar pedagógusban élne, vagy ha már elhalványult, feléledne az a meggyőződés, hogy Önök a kovácsai annak a jövőnek, amelyet a kezük között formálódó gyerekéletek hordoznak.”

Tizenhét éve október 5-én fogadta el az UNESCO és a Nemzetközi Munkaügyi szervezet a pedagógusok jogairól szóló határozatot. Ennek emlékére „A call for Teachers - Felhívás a Tanárokért” szlogennel ma ünnepeljük a Pedagógusok Világnapját.

A nemzetközi naphoz kötődően Irina Bokova, az UNESCO főigazgatója arra irányította rá a figyelmet, hogy a tanárok szakmai ismeretei és készségei a minőségi oktatás legfontosabb tényezői. A UNESCO által meghatározott irányvonalakkal összecsengenek a magyar köznevelési rendszer egységessé, átláthatóvá, kiegyenlítetté tételét elősegítő kormányzati intézkedések.

A kitűzött célok megvalósítását szolgálja a tanárképzés rendszerének megújítása és a pedagógus pályaválasztást ösztönző, a tanári diploma megszerzéséhez jelentős anyagi támogatást adó Klebelsberg tanulmányi ösztöndíjrendszer bevezetése is.

(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)