A pedagógusok nagy többsége nemcsak elfogadta, de határozottan várta a minősítési rendszer elindulását – ez derül ki az Oktatási Hivatal adataiból. Tíz nappal az egyszerűsített eljárás elindulását követően az első körben magasabb kategóriába lépésre jogosult 25.761 pedagógusból már 8065 regisztrált, és neki is látott a kért dokumentumok elkészítéséhez.
A magyar köznevelésből évtizedek óta mindeddig hiányzott a pedagógusok munkájának korszerű, nemzetközileg elismert, objektív eszközökkel történő szakmai ellenőrzése és értékelése, annak ellenére, hogy ezt a pedagógusok, a szülők és a diákok nagy többsége is igényelte.
A kormány a köznevelés megújítása során az előmeneteli rendszer kidolgozásával a hivatás jelentőségével arányos, tisztességes és értékálló bérrendszert, valamint a nagyobb szakmai teljesítményt elismerő, kiszámítható életutat biztosított a pályán lévők és a jövőben pályára lépők számára.
A béremelés első két lépése már megtörtént, a további ütemezést egészen 2017-ig belátható módon jogszabályok rögzítik. A bérek minőségalapú differenciálását, a nagyobb szakmai teljesítmény elismerését szolgálja az a minősítési rendszer, amely a pedagógiai portfóliók feltöltésével a napokban megindult.
A pedagógusminősítési rendszer bevezetésénél az Emberi Erőforrások Minisztériuma elsődleges szempontként fogalmazta meg a fokozatosságot, és minden érintett szereplőnek elegendő időt biztosít a felkészülésre. Első körben azok a pedagógusok tölthetik fel e-portfóliójukat, akik 14 éves szakmai gyakorlatuk során szakvizsgát szereztek, ez által munkájukat magasabb színvonalon látták el.
Más hivatásokhoz, értelmiségi foglalkozásokhoz hasonlóan az új rendszer az egyenkategóriából kilépve nemcsak a pályán töltött időt, hanem a folyamatos szakmai fejlődést, a minőségi munkát díjazza. Ez a családok, és legfőképpen a gyerekek érdeke, hiszen a köznevelés értük van és róluk szól.
(Köznevelésért Felelős Államtitkárság)