Műhelykonferencián mutatták be az iskolai közösségi szolgálathoz készült kulturális ajánlást és számos jó gyakorlatot a Magyar Nemzeti Múzeumban 2014. május 26-án. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által szervezett szakmai rendezvényt Hammerstein Judit kultúráért felelős helyettes államtitkár és dr. Kaposi József, az OFI főigazgatója nyitotta meg.
A konferencia résztvevőit Dr. Csorba László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója köszöntötte, aki kiemelte, az iskolai közösségi szolgálat egyik fontos feladata, hogy közelebb hozza a tanulókhoz a való életet.
Hammerstein Judit beszédében felelevenítette: az előző fejlesztési ciklusban a kulturális és a köznevelési intézmények 6500 együttműködési megállapodást kötöttek, és 200 virtuális múzeumi informatikai pont is létesült. A köznevelési és kulturális terület rendszerszerű együttműködésre törekszik. Az iskolai közösségi szolgálat felelősségteljes és izgalmas új lehetőséget kínál a pedagógusoknak és a kulturális területen dolgozó szakembereknek. 2013 őszétől a Nemzeti Művelődési Intézet is jelen van fogadószervezetként a programban, eddig mintegy 80 közoktatási intézménnyel kötött az iskolai közösségi szolgálat közös lebonyolításáról szóló együttműködési megállapodást.
Dr. Kaposi József, az OFI főigazgatója is kiemelt fontosságúnak tartja a kulturális és a köznevelési terület közötti együttműködést, melynek új keretet biztosíthat a TÁMOP 3.1.15 induló projekt. Felhívta a figyelmet arra, hogy a diákok számára motiváló erő, ha részt vehetnek a programok kialakításában, és kiválaszthatják, mely területeken tevékenykedjenek. Az elmúlt időszak egyik legsikeresebb és legnépszerűbb köznevelési újításának nevezte az iskolai közösségi szolgálatot.
A plenáris előadások keretében dr. Gurmai Beáta, a Kultúráért Felelős Államtitkárság főtanácsosa ismertette Az Iskolai Közösségi Szolgálat elterjesztése a kulturális intézményekben című ajánlást, mely jogszabályokat, módszertani segédletet, praktikus forgatókönyveket és gyakorlati tanácsokat tartalmaz a kulturális és művelődési területen megvalósuló tevékenységek keretrendszerének kidolgozására, a küldő-, a fogadóintézmények munkájának megkönnyítésére.
Szabó István politikai tanácsadó (EMMI, Köznevelésért Felelős Államtitkárság) a közösségi szolgálathoz kapcsolódó jogi keretekről és lehetőségekről tartott előadást, dr. Bodó Márton, az OFI tudományos munkatársa pedig a közösségi szolgálat bevezetése óta eltelt két tanév tapasztalatait összegezte kutatási eredményekkel és jó gyakorlat elemekkel alátámasztva.
A további előadások a távlati terveket és a már megvalósult programok eredményeit mutatták be. Az ismertetett jó gyakorlatok példaként szolgálnak arra, hogy az iskolai közösségi szolgálat milyen sokféleképpen valósulhat meg a kulturális ágazatban.
(Kultúráért Felelős Államtitkárság)