Az Aranymúzeum vásárolta meg azt a hangszert, amely az állam tulajdonában álló Stradivariuson kívül így magyar tulajdonban tudott maradni. A hangszer a Kempinski Hotelben adott zártkörű koncerten mutatkozik be ma este, amelyen Kokas Katalin mellett Kelemen Barnabás és Kocsis Zoltán is fellép.
Három évvel ezelőtt szerette volna egy zenész az Operaház melletti hangszerüzletben a családja régi hegedűjét eladni, hogy a kapott árából kiegészítse a hiányzó részt egy új zongora vásárlásánál. Egy kisebb összegben meg is állapodtak, a hegedű ott is maradt a kereskedőnél, aki nekilátott a hangszer alaposabb vizsgálatához. Eközben vált mind egyértelműbbé, hogy egy nagyon különleges hangszerről van szó, így a becsületes kereskedő visszahívta a tulajdonost és el kezdett nyomozni a hangszer eredete után. – A hegedűn mindössze egy C A rövidítést találtam. Ez a két betű arra utalt, hogy a hangszer az egri érsekség (Capitulum Agriense) tulajdonában volt – emlékszik vissza Juhos, aki a nyomon elindulva levéltári adatok között rá is talált a hangszerre. Ez igazolta a feltételezését: egy Stradivarius bukkant fel!
A hangszert Pyrker János egri érsek hozta Magyarországra 1827 szeptemberében Velencéből három másik kimagasló hangszerrel együtt egy vonósnégyes létrehozására. A második világháborút követően az egri templom újjáépítésekor adták el és egy magas rangú egyházi személynek, aki a 10 éves, kezdő zenész lányának vette meg a hangszert. A hegedű jelentősége és eredete ettől fogva feledésbe merült, így történhetett meg, hogy az unoka már csak, mint régi hegedűt próbálta értékesíteni Juhos Tibornak, a hangszerüzlet tulajdonosának. 100 éve nem került elő újonnan Stradivarius a világon.
A hivatalos szakvélemény szerint a hegedűt 1697-ben Antonio Stradivari műhelyében készítették és egy ugyanabban az évben készült Molitor nevű Stradivariushoz hasonlít, amely egy 2010-es aukción 3,6 millió dollárért kelt el és jelenleg Anne Akiko Meyers amerikai hegedűművész koncertezik vele.
Az értékesítésnél az első pillanattól fogva fontos volt, hogy a hangszer Magyarországon és magyar kézben maradhasson, de magyar vevőt nem találtak rá. Kokas Katalin és Kelemen Barnabás ekkor fordult Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkárhoz, hogy segítsen vásárlót találni.
Az államtitkár elmondta, hogy miután tudomására jutott, hogy Zelnik István, az Aranymúzeum igazgatója különböző karitatív, muzeális és kulturális célokat támogat Délkelet-Ázsiában, rákérdezett, nem kíván-e Magyarországon is értéktárgyak megszerzéséhez segítséget nyújtani. „Rögtön figyelmébe is ajánlottam ennek a hegedűnek az ügyét, aki készségesen igent mondott, és elkezdett a hegedű megszerzésével foglalkozni – mondta Szőcs Géza
Az igazgató szándéka szerint a hegedűt egy bizonyos ideig mindig egy hazai, kiemelkedő magyar művész használhatja.
„Azok a fiatal művészek kapnak lehetőséget a Stradivarius használatára, akik kiemelkedően teljesítettek az elmúlt években, így öt évre most Kokas Katalin használhatja a hangszert – mondta Zelnik István múzeumalapító.
(Kultúráért Felelős Államtitkárság)