A Kormány eltökélt a felsőoktatás minőségi megújításában, mely szándékát a már megtett, illetve előkészített újító lépések bizonyítják. A 2014. évi általános felvételi eljárás jelentkezési időszaka rendben lezajlott, jelenleg a jelentkezések hitelesítése történik.
Elsőként egy alapjaiban új, a hangsúlyt a mennyiségi szempontokról a minőségre irányító, nemzeti felsőoktatási törvény került elfogadásra 2011. év végén. A törvény 2012-ben lépett hatályba, azóta folyamatosan születnek a kiegészítő részletszabályok: a törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendeletek. Ezzel egyértelművé vált az újító szándék, a rendszerszintű minőségi változtatás igénye. 2012-ben a Kormány már a felvételi eljárás ésszerűsítésével elérte, hogy a műszaki, informatikai és természettudományos képzések területén kétszer annyi állami ösztöndíjas hallgató tanulhasson, összhangban a hiányszakmák feltöltését célzó kormányzati politikával.
Ehhez kapcsolódóan 2013-tól életbe lépett a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj program, melynek köszönhetően a természettudományos tanárszakokra jelentkezők száma nagymértékben növekedett.
2013-ban Balog Zoltán oktatásért felelős miniszter és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) megállapodott a keretszámok eltörlésében, és több konkrét feladat mellett a felsőoktatás szakmai megújítására létrehozta a Felsőoktatási Kerekasztalt, melynek keretében a felsőoktatás meghatározó szereplői a legsürgetőbb célokért fogtak össze.
A felsőoktatásban jelentkező finanszírozási nehézségekre is érkezett megoldás a Kormány részéről, hiszen ugyanezen évben a külön e célra létrehozott Felsőoktatási Struktúraátalakítási Alap keretein belül támogatást juttatott azon egyetemeknek és főiskoláknak, amelyek vállalták szervezeti struktúrájuk racionalizálását. A struktúraátalakítási alap mentőövként érkezett az intézményeknek, korrigálva a szocialista kormányoknak köszönhetően felhalmozódott terheket, és az előnytelen konstrukciókkal kötött kényszer-beruházások miatti adósságokat.
A Kormány számos előremutató intézkedésének sorában külön figyelmet fordított a kimagaslóan tehetséges, többletteljesítményt nyújtó hallgatókra is. Ilyen például a felsőoktatásban tanulmányokat folytató, és a sportban is eredményeket felmutató hallgatók támogatására alapított Magyar Sportcsillagok Ösztöndíja. Az ösztöndíjat elismerésként – és további ösztönzésként- kaphatják azok a kiváló sportoló hallgatók, akikre Magyarországon mind a sportéletben, mind tanulmányaikat tekintve büszkék lehetünk.
Az állami ösztöndíjrendszer 2013-2014-es tanévre történő bevezetésével arányaiban minden eddiginél több állami ösztöndíjas kezdhette meg tanulmányait, hiszen a korábbi évekhez képest (2009-től) az államilag támogatott hallgatók aránya a stagnáló 44-45 %-os arányhoz képest 53 %-ot ért el.
A jövőre tekintettel elmondható, hogy a 2014-es költségvetésben a felsőoktatásra fordított források gyarapodtak. A Kormány további, a minőség irányába való elmozdulást célzó lépést tervez a következő időkre, melyek egy része előkészítési fázisban van, egy részük pedig tervezés alatt áll. Összességében a Kormány felsőoktatás-politikájára vonatkozóan elmondható, hogy az elmúlt években, alapjaiban új rendszer épült, amelyben a hangsúly a minőségi képzéseken, és a kiváló hallgatók támogatásán van.
(Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság)