Szócska Miklós 2010. július 7-én kormányszóvivői sajtótájékoztatón elhangzott beszéde. Szó szerinti leirat.

Nagy Anna: Köszöntöm Önöket a mai, szokásos kormányülést követő tájékoztatónkon. Hadd mutassam be mai vendégünket, dr. Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkárt.

Szócska Miklós: Jó napot kívánok!

Nagy Anna: A mai napon a szokásosnál egy rövidebb kormányülésen vagyunk túl, ami az elmúlt heti maraton után nem is volt csoda, hiszen a rendkívüli ülésszakra az Országgyűlésbe már a múlt hét pénteken bement nagyon sok törvényjavaslat.
Mielőtt a kormányülés kiemelt témáit ismertetném, engedjék meg, hogy két olyan dologra is emlékeztessem Önöket, ami már megjelent hét elején a közlönyben. Mind a kettő olyan kormánydöntés, ami a segítséghez kapcsolódik. Az első a 66 millió forintos költségvetési támogatás, amiről már itt, szóvivőin is hallhattak. Ezt a kormány az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Szervezete, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége támogatására utalta ki a központi költségvetés általános tartalékának a terhére. További 41 millió 400 ezer forintot biztosít a kormány a lengyel és magyar árvízkárosult gyermekek üdültetésére. Ez is olyan téma, amiről már volt szó, még akkor, amikor ez terv volt.

A kormány 29 pontos első gazdasági akciótervének végrehajtása nemcsak a most zajló parlamenti munkában folyik, hanem például a minisztériumi rendeletek szintjén is. Úgyhogy szeretném felhívni a figyelmüket a Vidékfejlesztési Minisztériumnak két olyan rendeletére, ami a hazai kistermelők segítését szolgálja, a hazai élelmiszerpiac biztonsága mellett.

Tehát visszatérve a kormányülésre: a kormányülésen ma két kiemelt téma volt. A kormány tárgyalta a közigazgatási és igazságügyi miniszter közigazgatás-reformja keretében a fővárosi és megyei közigazgatási hivatalokról szóló előterjesztést. Ennek a részleteiről holnap kora délután Szabó Erika államtitkár asszony fog részletes tájékoztatást nyújtani.

A kormányülés másik kiemelt témája az egészségügy volt. Az egészségügy, talán Önök is emlékeznek, hogy a kormányprogram egyik kiemelt része. Hiszen az egészségügy az elmúlt évek, illetve az elmúlt évek kormányzásának egyik legnagyobb vesztese. Arról, hogy milyenek a magyar lakosság egészségügyi mutatói, azt hiszem, hogy nem kell külön beszélni – talán úgy foglalhatnánk össze, hogy nagyon rosszak, katasztrofálisak. A magyar egészségügy több ok miatt is beteg. Az egyik legfőbb ok az, hogy részben szakmai, részben pedig anyagi válságban vannak. Az orvosok és ápolók tömegesen hagyják el az országot, 2006. óta 2500 ilyen orvosról és több mint 4000 szakdolgozóról tudunk, akik nem ebben az országban szeretnék folytatni a működésüket.
Megoldást kell tehát találni arra, hogy hogyan akadályozzuk meg az orvosokat abban, hogy elhagyják az országot, és hogyan lehet elérni azt, hogy itt, ahol tanultak, itt tudják segíteni a betegeket, itt tudják támogatni az egészségügyet. Ahogy Önök is emlékeznek rá, tavaly hatalmas vihart kavart fel a rezidensekkel kapcsolatos döntés, amely gyakorlatilag röghöz kötötte a rezidenseket. A mai kormányülésen ennek a rendeletnek a módosítása volt az egyik kiemelt kérdés. És azt szeretném kérni Szócska államtitkár úrtól, hogy ismertesse, hogy pontosan mit is takar ez a bizonyos módosítás. Államtitkár Úr!

Szócska Miklós: Jó napot kívánok, és köszönöm a figyelmüket! Ez a bejelentés, ez már korábban Önök előtt ismert volt, most arról adhatok számot, hogy a kormány elfogadta az előterjesztésünket, ami a rezidensekkel való megállapodáson alapul. Tehát ez az első olyan egyeztetési ciklus, amit mi a szakmával folytattunk le, és azt lehet mondani, hogy sikeresen lezárult, és jó példája ez annak, hogy ugyan nagyon sok mindent csak pénzzel lehet kezelni, de van olyan kérdés, ami egyszerűen egy más hozzáállással is kezelhető. Ilyen volt a rezidensek röghöz kötése, a 2009-ben elfogadott rezidensi rendelet, ami, ami ebben az évben lépett volna érvénybe. Az első most végzős évfolyamot érintette volna ez, és a röghöz kötési szempontok miatt a rezidensek megtagadták ezzel a rendelettel való együttműködést, és ez a röghöz kötési szándék nemhogy itt tartotta volna őket, hanem még inkább fokozta volna a migrációt. És azt tudnunk kell, hogy itt egy olyan, olyan fiatal orvosi rétegről van szó, amelyik körülbelül 70 százalékban gondolkodik azon, hogy elhagyja az országot, 96 százalékban rossznak vagy nagyon rossznak ítéli meg az egészségügy kilátásait és ezen belül a saját kilátásait.
Tehát ez egy nagyon fontos elem, hogy ezzel az első, a megállapodások első körével azt tudtuk neki üzenni: ne menj el, mert komolyan veszünk téged. Úgyhogy körülbelül a kétharmaduk nem lépett volna be a szakképzési rendszerbe. Fő eleme az, hogy megszüntettük ezt a röghöz kötést, megengedtük számukra, hogy gyerekvállalás esetén meg tudják szakítani a képzésüket, és utána becsatlakozhassanak. Választási lehetőséget adtunk, hogy az új vagy a, hogy melyik rendszer szerint kívánják befejezni a szakképzésüket, a hiányszakmákat egy 50 százalékos többletmunkabérrel ösztönözzük, hogy a hiányzó területeken felvállalják azokat a szakmákat, amiket be kell tölteni.
A központi gyakornoki keretszámot megemeltük, ami elsősorban a háziorvosi rezidens réteget érinti, tehát több olyan intézkedés volt, amit velük egyeztetve a rezidensi rendszer rezidensbarátabbá tételére hoztunk. Szintén elemként jelenik meg, azért, hogy a beérkezett álláspályázatokat elbíráló bizottság tagjait kiegészítve a rezidensszövetség és a hallgatói önkormányzat, tehát adtunk nekik lehetőséget arra, hogy a saját sorsuk kovácsai legyenek ebben a rendeletben.
Ami pedig az egész szakma bérezését vagy akár a rezidensek bérezését érinti, ez értelemszerűen a gazdasági cselekvési terünknek a függvénye lesz, de készülünk a rezidensekkel való második tárgyalási körre is.

Nagy Anna: Köszönjük szépen, Államtitkár úr! Van-e kérdés? Parancsoljon!

Szalai Edit (MTI): Jó napot kívánok! Ugye, 9 évről volt szó a korábbi rendeletben, ha jól emlékszem? Ez mennyire csökkent, ha ezt lehet tudni? Vagy, vagy ez nem, nem számít?
Az 50 százalékos hiányszakma-többletmunkabér, az ezek szerint már biztos? Tehát az nem függ a gazdasági akciótervtől?

Szócska Miklós: Nem, ez a jelenlegi keretek között kezelhető – hogy erre azonnal válaszoljak.

Szalai Edit (MTI): Ha mondana példát, hogy most, jelenleg Magyarország mi tartozik hiányszakmába? Illetve a központi gyakornoki keretszámra szeretnék rákérdezni, hogy mennyiről emelték mennyire? Köszönöm szépen!

Szócska Miklós: Na most, abban a tekintetben megfogott, hogy nem vagyok tisztában a pontos listájával a hiányszakmáknak, erről, erről a tájékoztató után megküldöm Önnek a listát. A keretszámok, azok elégségesek lesznek ahhoz, tehát a rezidensek véleményei szerint is elégségesek lesznek ahhoz, hogy ez a két összefolyó évfolyam el tudjon helyezkedni – legalábbis ezt a megnyugtató választ értük el az egyeztetéseken.
És az első kérdésére: a módosítás felmenti a szakorvosjelölteket a röghöz kötési kötelezettség alól. Tehát azt ne felejtsük el, hogy ők ez alatt az idő alatt dolgoztak, tehát ők munkát végeztek, úgyhogy úgy gondoltuk, hogy a jelenlegi bérezési színvonal mellett ezek aránytalan kötelezettségek lettek volna rájuk nézve.
Ugyanakkor – még ezt kiegészítve – hosszú távon egy kölcsönös felelősségvállalásra épülő rendszerben gondolkodunk. Tehát lesznek, tehát a hosszú távú megoldás, ami nemcsak a rezidensek együttműködésének a megnyerésére, hanem a képzőhelyek helyzetbehozására, a munkáltató vagy a foglalkozatók helyzetbe hozására és a rezidensek további helyzetbe hozására törekszik, ott egy kölcsönös felelősségvállalási elvet érvényesíteni fogunk.

Szalai Edit (MTI): Még egy kérdést engedjen meg, Államtitkár Úr! Kivel egyeztetett? Nyilván a Magyar Rezidens Szövetséggel.

Szócska Miklós: A Magyar Rezidens Szövetséggel.

Szalai Edit (MTI): A kórházak képviselőivel? Itt gondolok az egyetemi kórházakra, mert, ugye, ők foglalkoztatnak döntő többségükben rezidenseket, tehát gondolom…

Szócska Miklós: Hát, az új megoldás szerint, ugye, a kórházakhoz kerül a foglalkoztatása a rezidenseknek, akik, és ezek a kórházak, amíg a képzési időre mennek a rezidensek, egy helyettesítési díjat fognak kapni a rezidensekért. Tehát egyeztettünk: a kórházak szempontjait is figyelembe vettük, és az egyetemekkel is történt egyeztetés. Mindenben az ő kívánságaikat kielégíteni nem tudtuk, tehát ezért szükséges még egyszer a rezidensi kérdéskört elővennünk.
Tehát most a rezidensekre koncentráltunk, tehát, hogy a szakmai réteggel megállapodjunk, és megkapják azt az üzenetet, hogy ne menjenek el. Amit ők, úgy tűnik, nagy örömmel fogadtak, és együttműködnek a rendszerrel.

Szalai Edit (MTI): Köszönöm szépen!

Nagy Anna: Parancsoljon!

Niczky Emőke (Magyar Hírlap): A reggeli eseménnyel kapcsolatban lenne két kérdésem. Az egyik, az az, hogy konkrétan, tényszerűen miért kellett meneszteni Falus Ferenc országos tiszti főorvost?
Illetve terveznek-e még személycseréket?

Szócska Miklós: Hát, a részletes, a részletes tényekbe nem mennék bele, de az, tehát egy kulturált, alkotmányos keretek között történő vezetőváltásnak lehettek Önök is a tanúi a reggeli órákban. De értelemszerűen azt látni kell, hogy az egészségügy felső vezetése, az egy csapatmunka, ami az abszolút bizalomra épül, és a tiszti főorvos úr egy olyan időszakban töltötte be ezt a pozíciót, amivel mi egészségpolitikai értékrendünk vagy gondolkodásmódunk szerint nem értünk egyet, úgyhogy ennek a bizalomnak az alapfeltételei nem voltak adottak, úgyhogy ezért került sor a cserére.

Niczky Emőke (Magyar Hírlap): És lesznek-e még?

Szócska Miklós: Értelemszerűen a rendszert hatékonyabbá és áramvonalasabbá kell tenni. Tehát azt látnunk kell, mondjuk, a népegészségügyi intézményrendszer azért felelős volt mindazért, hogy egy ilyen népegészségügyi katasztrófahelyzet állt elő az országban. Tehát adott feltételek mellett is lehetett volna konstruktívabban, kreatívabban küldeni a népegészségügyi üzeneteket, vagy jobban szervezni a munkát, és ez, ebben úgy gondolom, a népegészségügyi intézményrendszernek, egyes vezetőknek is van felelőssége. Tehát értelemszerűen, amikor a feladat megoldása változtatást igényel, akkor ezt meg fogjuk tenni.

Niczky Emőke (Magyar Hírlap): Köszönöm!

Nagy Anna: Parancsoljon!

Bernáth Bea (Független Hírügynökség): Két kérdésem lenne. Az egyik a rezidensekkel kapcsolatos pontosítás, hogy melyik évfolyam, vagy mikortól lesz ez az 50 százalékos plusztámogatás?

Szócska Miklós: Ez most, ez most benne van a rendszerben. Tehát a belső átcsoportosítások teszik azt lehetővé, hogy a hiányszakmákat 50 százalékos pluszdíjazással ösztönözzük.

Bernáth Bea (Független Hírügynökség): Igen. A másik egy kicsit, másik szakmai…

Szócska Miklós: Bocsánat! Erre a kérdésére még hagy tegyem hozzá, hogy ez jelenleg hiányszakmához kötött, amiben azért eltérések vannak, mondjuk, a területi megoszlásban. Tehát vannak olyan területek, ahol bizonyos szakma nem hiányszakma, és ezért is hozzá kell nyúlnunk majd a következőkben a rendelethez. És még azt is hozzá kell tegyem, hogy, hogy a, ez azért bérfeszültséget kelthet azok között az idősebb kollegák között, akik, akiknek a bére versenyképes lesz ezzel a pótlékos rezidensi bérrel. Ezt távlatilag kezelni kívánjuk. De még egyszer: azt látni kell, ha ezeket az intézkedéseket most nem hozzuk meg, elapad az utánpótlása az orvosi szakmának Magyarországon. Tehát ilyen helyzettel néztünk szembe.

Bernáth Bea (Független Hírügynökség): A másik kérdésem, az egy kicsit, említette ma reggel is, hogy Brüsszelben volt ez a, a pandémiáról egy uniós konferencia.

Szócska Miklós: Igen.

Bernáth Bea (Független Hírügynökség): Hogy volt-e esetleg bármilyen magyar vonatkozású megállapítása ennek a konferenciának?

Szócska Miklós: Engem az lepett meg, hogy, hogy más nagyságrendben ugyanolyan, vagy ugyanolyan jellegű problémákkal küszködött szinte mindegyik európai ország. Tehát megállapították, hogy egy egészségbiztonsági vagy európai szintű nemzetbiztonsági kockázatot jelent az, hogy elbizonytalanodott az a hatósági előrejelzési rendszer, ami a járványt előre jelzi, vagy értékeli, és az alkalmazkodást segíti. Hogy nem voltak egyértelműek a szakmai irányelvek. Ez egy nagyon súlyos probléma. Hogy elbizonytalanodtak az első vonalban dolgozó, az immunizációban résztvevő orvosok, akár a termékekkel, vakcinákkal kapcsolatban, akár a szakmai protokollokkal kapcsolatban. Tehát ezeket nagyon gyorsan rendbe kell tenni, hogy járvány esetén hatékonyan tudjunk egy immunizációs programot végigvinni. És ezt csak a szakmával közösen lehet. És túl sokszor kiáltottak farkast az elmúlt időszakban, úgyhogy magának a járványnak a természetével is egyértelműen, magának a járványnak a természetét is ismertetni kell a lakossággal és a szakmával, hogy nehogy elbizonytalanodjunk egy valódi járvány esetén. Ez egy nagyon nehéz feladat. És uniós segítséget kérünk ebben a tekintetben, hogy ezt tisztázzuk.

Bernáth Bea (Független Hírügynökség): Csak ezzel kapcsolatban, ugye, a WHO kapcsán is felmerült ez, hogy, hogy egyáltalán volt-e tényleg pandémia? Tehát, hogy erről szó volt ott, a…

Szócska Miklós: Hát, azért volt. Tehát azt ne felejtsük, igen, tehát volt. Volt, de épp ez a, épp ez a fontos, hogy ami, ami csak nagyon komoly szakmai részletek értékelésével megmagyarázható, ezt is közérthetően el tudjuk mondani. Tehát egy általános szakmai előrejelzése a járványtannal foglalkozóknak, hogy járvány lesz, tehát a fenyegetettséget komolyan kell venni. De ez egyfajta készültségi állapotot kell eredményezzen, amit nem szabad se túlreagálni, sem nem szabad üzleti érdekből kihasználni. És ez nemcsak nálunk volt, ez az üzleti szempontokat magába foglaló gyanakvás jelen, tehát erről majdnem minden országban beszámoltak.

Nagy Anna: Van-e még kérdés? Hír Tv!

Heer Orsolya (Hír Tv): Visszatérnék a délelőtti kérdéshez. Ez pedig így hangzott, hogy a kórházaknál lesznek-e költségvetési felügyelők?

Szócska Miklós: Bizonyos költségvetési határ fölött igen, lesznek költségvetési felügyelők. Ez a, ez a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a hatásköre. Igen, ez a, ez van benne az anyagokban.

Heer Orsolya (Hír Tv): Az önkormányzati intézményeknél is?

Szócska Miklós: Költségvetési határtól függ ez az intézkedés, én úgy tudom. De most itt kormányszóvivő asszonyra nézek, lehet, hogy ő tud engem korrigálni ebben a tekintetben.

Nagy Anna: Megnézzük akkor pontosan Önnek, és akkor átküldjük. Jó? Hogy ennek van-e. Parancsoljon!

Újságírói kérdés: Szakápolói területen is vannak hiányszakmák, ilyenek, és országosan ráadásul. … jellemző például az onkológiában, a pszichiátriában, … szakápolók. Az ő esetükben elképzelhető-e a központi orvos gyakornokokéhoz hasonló, 50 százalékos kezdőbérezés?

Szócska Miklós: Ha az orvosi területen, ahol, ugye, az uniós csatlakozás óta körülbelül a 10 százalékát vesztettük el az aktív orvosi populációnak, ha ez egy kritikus helyzet, akkor az ápolói fronton tragikus a helyzet. Tehát ott, hogyha megnézzük a szakképzési számokat, azt lehet mondani, hogy mára elapadt az utánpótlás. Alapvető kérdés, hogy az emberierőforrás-krízishelyzetet kezeljük. Tehát igen, nézzük ezeket a területeket. Most nézzük át például az uniós projekteket, hogy ott milyen fejlesztési programokat lehet az utánpótlás biztosítására igénybe venni. Úgyhogy igen, gazdasági cselekvési tér függvénye ez is, hogy mennyit, meddig tudunk terjeszkedni.

Nagy Anna: Ha és amennyiben… Parancsoljon!

Csikai Miklós: Az iránt érdeklődnék, hogy a képzés minőségével kapcsolatosan merültek-e fel észrevételek vagy vélemények?

Szócska Miklós: Igen. A rezidensekkel való tárgyalások során ez egy kiemelt téma volt. És foglalkozunk vele. Tehát a minőségről való gondoskodás, az egy fontos eleme lesz a hosszú távú megoldásnak. Igen. Gyakorlatorientált képzést, minél előbb nagykorúsító képzést szeretnének a rezidensek, és ezzel mi egyetértünk.

Nagy Anna: Parancsoljon!

Balogh István Szilveszter (Echo Tv): Napirenden van a patikaalapítás szabályozása, erről, legalábbis a legfontosabb csapásvonalakról, ha mondana egy-kettőt.

Szócska Miklós: Szintén egy, szintén az első bejelentések között volt, ami, ami most ért el a jogalkotás végső fázisába. Itt egy momentumot teremtünk. Eddig egy, eddig egy piaci alapú szabályozás volt érvényben, ami a mi meglátásaink szerint és az adatok szerint a patikaellátó-rendszernek a felborulását eredményezte. És most, ezt a moratóriumot meghirdetve, egy momentumot teremtünk arra, hogy végigtárgyaljuk, hogy hogy nézzen ki egy olyan patikarendszer, ami az ellátórendszer részeként, nem pedig a piac részeként tekint a gyógyszerellátásra. Úgyhogy ez történt most.
Sok kérdés elhangzik, elébe megyek. Tehát, hogy mi lesz az eddig beadott kérelmekkel? Hát, nem a jogállamot függesztjük fel, hanem az alapítási moratóriumot hirdetünk, és az eddig beadott kérelmek a jelenlegi jogszabályok szerint elbírálásra kerülnek. Nagyon sok ezek közül hiánypótlásra szorul, mert tulajdonképpen inkább egy ilyen területfoglalási kezdeményezés, mintsem valódi patikaalapítási kérelem.
Másik kérdés, hogy restauráljuk-e a 2006. előtti állapotokat? Nem. Magyarország jogállam, tehát ilyenre nem készülünk. De ősszel, tehát a részletek, hogy hogyan lesznek a támogatási rendszer, ezekre ősszel kerül sor.

Nagy Anna: Köszönöm szépen akkor, hogy itt voltak, és köszönöm Államtitkár úrnak, hogy válaszolt a kérdésekre. Viszontlátásra!

Szócska Miklós: Köszönöm szépen a figyelmet!

Újságírói kérdés: Elnézést kérek! Kormányszóvivő asszonyhoz még lenne kérdésem.

Nagy Anna: Parancsoljon!

Újságírói kérdés: Több kérdésem is lenne. Az első az lenne, hogy a Költségvetési Tanács több pontban is bírálta a kormány pénzügyi törvénycsomagját. Ezt figyelembe veszik-e? Mi erre a reakciójuk?
Bankadóval kapcsolatban tegnap a nemzetgazdasági miniszter azt mondta, hogy már nem fog érdemben változni, ehhez képest Rogán Antal szintén tegnapi dátumozással benyújtott egy módosítót. Akkor ezzel kapcsolatban most mi a helyzet?
Illetve lesz-e jogszabály a PSZÁF azon javaslatából, hogy középárfolyamon számolják majd el a devizahiteleket? Köszönöm szépen!

Nagy Anna: Az első kérdést elfelejtettem, ne haragudjon.

Újságírói kérdés: Az első kérdés az volt, hogy Költségvetési Tanács bírálta a pénzügyi csomagot.

Nagy Anna: Akkor kezdem innen. A pénzügyi csomag elemei most vannak éppen az Országgyűlés előtt. Tehát különböző módosításokkal, javaslatokkal együtt most vitatja meg az Országgyűlés. Én azt mondom, várjuk meg, hogy mi lesz az Országgyűlés döntése, és utána lehet erről egy kicsit bővebben is, kormányszinten is beszélni.
A bankadóval kapcsolatban: a bankadóval valóban megálltak a tárgyalások, mégpedig azért, mert a bankok függesztették fel ezt a tárgyalást, úgyhogy a kormány bármikor nyitott arra, hogy folytassa a tárgyalásokat. Természetesen azzal, hogy a bankadó az összes többi pénzügyi javaslattal együtt bekerült az Országgyűlés elé, ez egy valamilyen mérföldkövet jelent, merthogy erről most, most majd valamilyen döntés fog születni.
A PSZÁF javaslatával kapcsolatban pedig egyetért a Nemzetgazdasági Minisztérium ezzel a lehetőséggel, úgyhogy azt kéri a PSZÁF-tól, hogy részletesen akkor nyújtsa be, hogy mik azok az elképzelések, ahogy ők ezt részleteiben elgondolják, és akkor meg fogjuk ezt nézni, meg fogjuk vizsgálni.

Újságírói kérdés: Elképzelhetőnek tartják tehát, hogy a kormány megfogadja a Költségvetési Tanács véleményét, bírálatait?

Nagy Anna: A kormány bizonyos kitűzött célok mentén dolgozik, és ezekhez továbbra is ragaszkodik. Ilyen kitűzött cél például a 3,8 százalékos hiánycél, vagy akár, ha már a bankadót említette, akkor a 200 milliárd forint.

Újságírói kérdés: És akkor a nemzetgazdasági miniszter elképzelhető, hogy nem tudott arról, hogy Rogán Antal törvénymódosító javaslatot kíván benyújtani?

Nagy Anna: A nemzetgazdasági miniszter úr is, a nevében nem tudok nyilatkozni, de ő is ezt a 3,8 százalékot, illetve a 200 milliárdot is az én tudomásom szerint továbbra is kőbe vésett adatként kezeli.
Parancsoljon!

Újságírói kérdés (ATV): A Nemzeti Együttműködés nyilatkozatáról van egy rövid kérdésem. Lapinformációk arról szóltak a minap, hogy 100 millió forintra is rúghat az előállítás költsége. Ehhez képest ma több nyomdával beszéltem, ahol nagyságrendileg kisebb árajánlatot adtak. Na, persze, ez csak egy hozzávetőleges kalkuláció volt. Ezt a 100 milliót meg tudja erősíteni, vagy körülbelül tud egy összeget mondani, hogy mennyibe kerül ezeknek a nyilatkozatoknak a kihelyezése a közintézményekbe, ahol kötelező?

Nagy Anna: A 100 milliót én is olvastam, és kicsit el is csodálkoztam rajta, hogy egy 50x70 centis papír vajon hogy jön ki 100 millió forintra, még országos szinten is. Egyébként nagyon sok cikket olvastunk, természetesen, mint Önök is, erről a bizonyos nyilatkozatról, és talán nem árt egy két-három mondattal ezt kiegészíteni.
Itt egy olyan nyilatkozatról van szó, amit az Országgyűlés hozott, amit a kormány a saját kormányhivatalaiban kíván kifüggeszteni. Tehát olyan értékekről van szó, ami részben annak a kormánynak az értékeit képviseli, amelyet nagy többséggel megválasztott az ország. Másrészt, hogyha elolvassák ezt a nyilatkozatot, olyan értékekről van benne szó, ami azt hiszem, hogy nemcsak az ország kétharmadának, hanem, hanem mindenkinek elfogadható értékekről szól. Úgyhogy ez a nyilatkozat, ez pontosan arról szól, ami benne van, hogy ebben az országban nagyon nagy szükség van most már arra, hogy a megosztottság, a széthúzás után béke legyen, és rend legyen, és egyetértés legyen, és együttműködés legyen.
Nagyon sok gúnyos és – hogy mondjam? – kicsit furcsa megjegyzés is érte ezt a nyilatkozatot. Én azt szeretném kérni, hogy mindenkinek hagyjuk meg azt a jogát, hogy bizonyos értékeket, alapvető emberi értékeket képviselhessen. És, és egy komoly országgyűlési nyilatkozatot talán nem nagyon elegáns gúnyosan vagy ilyen, ilyen formában lereagálni. Úgyhogy visszatérve a 100 millióra, én nagyon csodálkoznék rajta: 50x70 centis papírok általában kevesebbért szoktak elkészülni.
Amennyiben nincs több kérdés, akkor még egyszer megköszönöm, hogy itt voltak. Viszontlátásra!

Szócska Miklós: Köszönjük szépen!