Kontrát Károly válasza Harangozó Tamás felszólalására az Országgyűlés 2010. október 27-i ülésnapján.

Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Legelőször is szeretném visszautasítani Harangozó képviselő úr megalapozatlan szavait, amelyek egyrészt nem a tárgyról szólnak, másrészt pedig nem felelnek meg a valóságnak.

Ami a törvényjavaslatot illeti, általánosságban szeretném elmondani, hogy szeretném megköszönni a képviselőtársaimnak ezt az élénk vitát. Mindjárt bevezetőképpen hadd értékeljem úgy, hogy a ma délelőtt is azt bizonyítja, hogy ez a törvényjavaslat talán nem rossz, hiszen nem az előterjesztővel, nem az előterjesztéssel folyt a vita, hanem az ellenzéki frakciók egymás között vitatkoztak. Ez a mai délelőtt ezt bizonyította, és úgy gondolom, ez talán azt mutatja, hogy a képviselőknek nem a törvényjavaslattal, az előterjesztővel, a kormánnyal, hanem egymással van vitájuk.

Ami még egy általános megjegyzés, és engedjék meg nekem, hogy megtegyem, az az, hogy nagyon fontosnak tartom, hogy a képviselő hölgyek és urak tartsák tiszteletben a Házszabályt, a törvényeket, és tartsák tiszteletben az emberi méltóságot e törvényjavaslat vitája során és más törvényjavaslat vitája során is.

Az is fölvetődött, tisztelt Ház, hogy vajon miért került sor ennek a törvényjavaslatnak az előterjesztésére, hogy indokolt-e a migrációs kérdésekben, idegenrendészeti kérdésekben ma törvényt alkotni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Én szeretném leszögezni azt, hogy ennek egyetlenegy oka van: ez a kormány ebben a tárgykörben, a migráció, az idegenrendészet tárgykörében most látta indokoltnak, hogy ezekben a kérdésekben törvényjavaslatot terjesszen elő, hiszen utalnék arra, hogy ez a kormányzati többség, ez a parlamenti többség a programjában és a kormányprogramban is a közrend, a közbiztonság megszilárdítását elsődleges nemzeti ügynek tekintette, és úgy gondoljuk, hogy ez a törvényjavaslat is a maga tárgyát illetően - a jogharmonizációs célú módosítások mellett - elsődlegesen ehhez a célhoz is hozzájárul. Úgy gondolom, hogy nagyon fontos volt, hogy ezt kiemeljem.

Engedjék meg, hogy néhány észrevételt tegyek az általános vita két szakaszában elhangzott hozzászólásokra, és még egy általános észrevételt. Az egyik képviselőtársam, Volner János azt mondta, hogy reagáljak a módosító indítványokra is. A Házszabály szerint, szeretném fölhívni a figyelmet, a részletes vitában van erre lehetőség, hogy a módosító indítványokra reagáljak. Most pedig az általános vita két szakaszát érintő képviselői hozzászólásokra reagálnék néhány mondatban.

Szabó Timea képviselő asszony felszólalásában felvetette, hogy a menedékjogi törvény szigorítását semmilyen európai uniós norma nem írja elő, azt mondta, hogy nincs semmilyen fenyegetettség, a migrációval összefüggő problémák száma csökken. Mi ezt nem így látjuk. Mi úgy tapasztaljuk, hogy téves az az állítás, hogy a javaslat az Európai Unió törekvéseivel ellentétes, hiszen egyrészt ne felejtsük el azokat az új tagállami törekvéseket, amelyek az Unió egészében érvényesülnek, és amelyek sarkosan fogalmazva szigorító jellegű tendenciaként fogalmazhatók meg, másrészt álláspontunk szerint összhangban van az uniós jog várható irányával is. Ezt a következőkkel szeretném igazolni.

Egyrészt az Európai Unió most több irányelvet is tárgyal e tárgykörben, több migrációs tervezet közül van kettő, amelynél esély sem látszik az elfogadásra, éppen azért, mert a tagállamok között nagyon nagy a véleményeltérés, mert nagyon sokan a közbiztonsági szempontokat tartják szem előtt, és nem akarnak más országokkal, más országcsoportokkal vagy az EU Bizottsággal szemben engedményt tenni, tehát a befogadási irányelvnek nincs esélye. De ugyanennyire nincs esély arra pillanatnyilag, hogy elfogadják az EU-ban, úgyhogy a jelzések szerint valószínűleg a Bizottság visszavonja, mert a tagországok nem támogatják, és egy új, nem ilyen megengedő irányelvet fognak várhatóan e tárgykörben előterjeszteni.

Ugyanez a helyzet az eljárási irányelvvel. Esély sincs arra, hogy az eljárási irányelvet elfogadják, hanem pillanatnyilag az a valószínű, hogy a Bizottság visszavonja, mert akkora a tagállami ellenállás, és valószínűleg újat fognak beterjeszteni.

Dorosz Dávid képviselő úr - akit most nem látok itt - fölvetette, miszerint a gyermekkorúak idegenrendészeti őrizetbe kerülhetnek. Mindenekelőtt szeretnénk leszögezni, hogy kísérő nélküli kiskorút nem lehet őrizetbe venni. Ellenkezőleg; a javaslat szerint a kísérő nélküli kiskorúak bekerülnek a magyar gyermekvédelmi rendszerbe. Ezzel kapcsolatban ma is hangzott el hozzászólás Mirkóczki Ádám képviselő úr részéről, ő is így fogalmazta meg, hogy a kiskorúak bekerülnek a magyar gyermekvédelmi rendszerbe. Álláspontunk szerint ez egy, a kiskorúak érdekeit szolgáló szabályozás, és semmiképpen nem tekinthető e tekintetben szigorításnak.

Harangozó képviselő úr hozzászólásait köszönöm, kivéve, amit legutoljára elmondott, ami nem kapcsolódott se a tárgykörhöz, és a valóságnak sem felelt meg, erre már reagáltam, de egyekben az érdemi szakmai hozzászólásában azt mondta az általános vita első szakaszában, hogy komoly következményekkel járhat a szabályozás nem egyértelmű volta és a hatósági eljárás kereteinek hiánya kiutasítás esetében, erről beszélt. Álláspontja szerint a beutazás és tartózkodás jogának megtagadását és a kiutasítást is az Európai Gazdasági Közösség állampolgáraival szemben is lehetővé teszi ez a törvényjavaslat abban az esetben, ha a beutazás vagy tartózkodás - idézőjelben - valódi, közvetlen és súlyos veszélyt jelent a Magyar Köztársaság nemzetbiztonságára. Harmadik ország állampolgára esetén a kiutasítás oka a közrend, közbiztonság vagy nemzetbiztonság védelme is lehet. Ahogy ön fogalmazott, gumijogszabállyal állunk szemben.

E tekintetben szeretném fölhívni a figyelmet arra, hogy a javaslat szó szerint idézi a genfi egyezményt, ami arról szól, hogy aki nemzetbiztonsági kockázatot jelent, az adott országban nem tartózkodhat; ennél konkrétabb kívánalmat a menekültügyi egyezmény sem fogalmaz meg. Álláspontunk szerint természetes, tisztelt képviselő úr - és remélem, hogy ebben egyetértünk -, hogy minden szuverén ország önvédelmi jogába beletartozik, hogy az ott élők védelme érdekében, az adott ország polgárai védelme érdekében általános fogalomként definiálja a nemzetbiztonsági kockázat és a közbiztonsági kockázat fogalmát.

Volner János képviselő úrnak - aki jelenleg is a teremben tartózkodik - az általános vita első szakaszában nagy vihart kavart, úgynevezett járványügyi kifogására reagálva azt mondhatom, hogy bár az észrevétel stílusát nem akarom minősíteni, a képviselő úrnak célszerű lenne a hatályos jogszabályozást áttekinteni. A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény, valamint a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény hatályos rendelkezései már most is lehetővé teszik az egészségügyi hatóság javaslatára közegészségügyi okból külföldiek kiutasítását akkor, ha a külföldi közegészséget veszélyeztető magatartást tanúsít, például nem tartja be a járványügyi előírásokat. Ezt a hozzászólása érdemének tekintem, és arra válaszolok.

Tisztelt Országgyűlés! Én még egyszer szeretném aláhúzni, hogy örülök annak, hogy a vita jelentős részében sok érdemi hozzászólást is hallottunk, és még egyszer mondom, azt tapasztaltam, hogy a vita nem is az előterjesztő és a képviselők, hanem az ellenzéki frakciók egymás közötti vitáját jelentette. Nagyon fontosnak tartom azt, hogy tárgyszerűen, érdemben és az emberi méltóságot tiszteletben tartva folyjanak le ezek a viták a hátralévő részletes vita során is.

Összefoglalásként: ha elfogadják azt, hogy ennek a törvénynek a szándéka a magyar emberek hatékonyabb védelmének a szolgálata, akkor kérem, hogy a kapcsolódó módosító indítványokat is ennek a szellemében tegyék meg. Bízom abban, hogy az előttünk lévő részletes vita is hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a magyar nemzeti érdekeket hatékonyan tudjuk képviselni, úgy, hogy a jogharmonizációs kötelezettségeknek is eleget tudjunk tenni. Bízom abban, hogy az önök tevékeny hozzájárulásával jó törvényt tudunk alkotni, és jó törvényt tud elfogadni a tisztelt Ház.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

(Harangozó Tamás felszólalása megtalálható itt.)

(parlament.hu; kormany.hu)