Kontrát Károly válasza Korondi Miklós interpellációjára az Országgyűlés 2011. február 21-i ülésnapján.
Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A rendőrség évről évre több, a vasúti közlekedés biztonsága ellen irányuló bűncselekményt derít föl. A 2010-es évben a felderítés eredményessége 30 százalékkal haladta meg a 2009. évi felderítési adatokat. Azonban a javuló eredmények ellenére megköszönöm, hogy felhívta a figyelmet itt a tisztelt Házban ennek a fontos problémának a megoldására, és köszönöm, hogy javaslatokat is tett ennek érdekében.
A színesfémekre elkövetett bűncselekmények nagy száma, illetve azok kiemelkedő nemzetgazdasági súlyára tekintettel már hatályba lépett a büntető törvénykönyv módosítása, amely a lopás, a rongálás és az orgazdaság alapeseti tényállásait szigorítja. Ezek most már bűntettnek minősülnek, és 3 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendők. Szigorodtak továbbá a közérdekű üzem működésének megzavarása bűncselekményre vonatkozó jogszabályok is, továbbá a jogalkotó a bűncselekmény előkészületét is büntethetővé tette 2 évig terjedő szabadságvesztéssel.
Tisztelt Országgyűlés! A vasúti kábeltolvajok kilétének megállapítása a gyakorlatban nehézségbe ütközik. A rendőrség a tulajdonosok őrzés-védelmi feladatait nem vállalhatja át, de éppen ezért fokozott figyelmet fordít a bűncselekmények megelőzésére, illetve a felderítés sikerének lehetőség szerinti biztosítására. 2010. szeptember 13-17. közötti időszakban fémlopást megelőző akciósorozat került végrehajtásra a vasúti infrastruktúra védelmében. Az akciósorozat keretében a rendőrség országos szintű fokozott ellenőrzéseket hajtott végre, amelyben a rendőrség mellett részt vettek a társhatóságok is.
Az akció ideje alatt 608 esetben került sor telephelyek ellenőrzésére, a feladatokat 1044 rendőr 414 szolgálati járművel hajtotta végre. A rendőrhatóság 33 esetben 38 fővel szemben foganatosított személyi szabadságot korlátozó intézkedéseket. A közös ellenőrzések során a vámhatóság munkatársai két illegális fémkereskedelmi telephely üzemeltetőivel szemben kezdeményeztek eljárást, a szükséges lefoglalások foganatosítása mellett, valamint további négy esetben indítottak eljárást fémkereskedelmi szabályok megsértése miatt. Az akció során közel négy tonna, még egyszer mondom, négy tonna, bűncselekményből származó színesfém került lefoglalásra.
A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon, amit ön is említett mint veszélyeztetett szakaszt az interpellációjában, a MÁV által szervezett fegyveres és gépkocsis biztonsági őrség teljesít már szolgálatot. Tevékenységüknek köszönhetően 2010. évben országosan 75 esetben 143 fő kábeltolvaj elfogása vált lehetővé. A vasúttal összefüggő bűncselekmények hatékonyabb felderítése, megszakítása és visszaszorítása érdekében a MÁV Zrt. együttműködési megállapodást kötött az Országos Rendőr-főkapitánysággal, amelynek tartalmát a felek évenként aktualizálják. Az országos rendőrfőkapitány intézkedési terv kibocsátásával segítette az érintett rendőri szervek vasúti kábellopások, illetve egyéb színesfémekkel kapcsolatos bűncselekmények felderítésével kapcsolatos munkáját.
Tisztelt Képviselő Úr! Úgy, ahogy a válaszomban törekedtem arra, hogy bemutassam az eddigi eredményeket, bemutassam a nyomozás eddigi adatait, azt is el kell mondanom, úgy, ahogy kezdtem a válaszomat, hogy az eddig szabályokat szigorítani kell, a rendőrség fellépését erősíteni kell, a tulajdonosok megelőzési tevékenységét erősíteni kell. Kérem önt és kérem a tisztelt Házat, működjünk együtt annak érdekében, hogy ezt a nagyon fontos területet biztonságosabbá tegyük, hogy ezeket a vasúti kábellopásokat megszüntessük. Bízom abban, hogy ebben a nagyon fontos társadalmi érdekben előre tudunk jutni. Kérem önt, hogy a válaszomat fogadja el.
Köszönöm szépen.
(Korondi Miklós interpellációja megtekinthető itt.)
(parlament.hu; kormany.hu)