Kontrát Károly válasza Kocsis Máté interpellációjára az Országgyűlés 2011. május 16-i ülésnapján.

Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Úgy, ahogy ön mondta, valóban, a nemzeti együttműködés kormánya a programjában nemzeti ügyként határozta meg a közrend, közbiztonság helyreállítását, ezen belül is fontos feladatként az emberi élet védelmét, ennek érdekében a közlekedés biztonságát és a közlekedők biztonságát.

Jó hírről tudok tájékoztatást adni önnek az interpellációjában elhangzott kérdésekre válaszolva, javuló eredményekről, a megtett intézkedések kedvező hatásáról tudom tájékoztatni önt és a tisztelt Házat. Engedje meg, hogy elmondjam: 2010-ben a 2009-es évhez viszonyítva 9 százalékkal csökkent a személyi sérüléses közúti balesetek száma, ezen belül az elhunyt személyek száma is jelentősen csökkent, több mint 10 százalékkal. A súlyosan megsérültek száma 12 százalékkal, a könnyen megsérültek száma 9 százalékkal csökkent. 2009-hez képest 2010-ben az ittasan okozott közúti balesetek száma is 17 százalékkal csökkent, tehát ez mindenesetre jelentős eredmény.

Tisztelt Képviselő Úr! Ebben az évben, 2011-ben is javuló eredményekről tudok számot adni. Az 1-4. hónap adatairól, tehát a 2011. április 30-ai adatokról tudok beszámolni. Április végéig a közúti balesetben elhunyt személyek száma a tavalyi időarányos 206 főről 166 főre csökkent, ez 19 százalékos csökkenést jelent. A rendelkezésre álló adatok alapján 2011. január-április hónapban 43 olyan nap volt, amelyen nem következett be halálos baleset. Ha összevetjük a 2010-es hasonló időszakkal, akkor ez jelentős előrelépés, abban az időszakban 31 ilyen nap volt; mondom, ebben az évben 43.

Az ittasan okozott személyi sérüléses balesetek számában is kedvező változás tapasztalható, hiszen a tavalyi 474-gyel szemben idén az időarányos adat 389 ittasan okozott baleset. Nyilván nem lehetünk teljesen elégedettek, további csökkenésre, további intézkedésekre van szükség.

De hogy milyen intézkedéseket tettünk ennek érdekében, most pedig arról szeretnék számot adni. Fokozott és hatékonyabb közúti ellenőrzésekkel, a gépjárművek biztonságát javító intézkedésekkel, biztonságosabb közúti infrastruktúra kiépítésével, intelligens technológiák ösztönzésével és a motorkerékpárosok közlekedésbiztonságának javításával is küzdöttünk a közúti balesetek ellen. A Belügyminisztérium a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal közösen elkészítette a 2011-13. évekre vonatkozó középtávú közlekedésbiztonsági programját.

Az Országgyűlés 2010. december 20-án fogadta el az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, ebben újabb szigorításokat vezettünk be a közlekedők biztonsága érdekében. Például, ha valakit ittas vezetésen érnek, a járművet a bírság megfizetéséig a hatóság visszatarthatja. A közlekedésbiztonság további javítását szolgálja a KRESZ 2011. január 1-jén hatályba lépett módosítása. Ennek értelmében reggel 6 órától este 10 óráig ebben az időszakban tilos autópályán és autóúton kamionnal előzni.

A magyar elnökség idején, 2011. március 28-án tette közzé a Bizottság az új Fehér könyvet, amely 2020-ig határozza meg a legfontosabb közösségi közlekedésbiztonsági feladatokat. Emellett a magyar EU-elnökséghez kapcsolódó rendőri feladatok végrehajtása érdekében 50 darab nagy teljesítményű járőrgépkocsit és 60 darab rendőri jellegű motorkerékpárt szereztünk be. Ezeket az elnökséget követően a területi rendőri szervek kapják meg használatra. A közúti ellenőrzések hatékonyabbá tétele érdekében további 200 darab sebességmérő készülék, 150 fix telepítésű és 50 mobil, valamint 400 darab elektromos légalkoholszonda beszerzését tervezzük megvalósítani.

Tisztelt Képviselő Úr! Ezek az intézkedések hozzájárultak ezekhez a kedvezőbb eredményekhez, de úgy gondolom, még további intézkedésekre van szükség, hiszen ez az a terület, ahol soha nem tudunk eleget tenni, de mindig többet szeretnénk tenni.

Bízom abban, hogy elfogadja a válaszomat. Köszönöm szépen.

(Kocsis Máté interpellációja megtalálható itt.)

(parlament.hu; kormany.hu)