Kontrát Károly expozéja az Országgyűlés 2010. november 3-i ülésnapján.

Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Hölgyeim és Uraim! Az elmúlt nyolc év, különösen a Gyurcsány-kormány időszaka veszélyesen megrendítette az állammal, az állam intézményeivel és a közszereplőkkel szembeni közbizalmat. Különös súlyt ad mindennek a korábban soha nem látott mértékű kormányzati korrupció, a hatalommal való visszaélés tömeges jelenléte az állami vállalatokban és intézményekben, vagy az államháztartási adatok kormányzati meghamisítása. Ez a jelenség tovább nem tartható, a korrupció tűrhetetlenné vált.

A nemzeti együttműködés kormánya ennek a korrupciónak a felszámolására már eddig is erőteljes lépéseket tett, ám nem szabad azt gondolni, hogy minden rendben van. Már a kormányprogramban is kifejtettük, hogy a rend érdekében nemzeti ügynek tekintjük, hogy új rendőrség szülessen. Az adófizetők a magyar rendőrséget azért tartják fenn, hogy szolgálja őket, nem pedig azért, hogy uralkodjon felettük. Szakítani fogunk az elmúlt évek gyakorlatával, amelyben a rendőr az állami uralom jelképe és annak végrehajtója. Ennek megfelelően a rendőrt is hatékonyan ellenőrizni kell. A magyar emberek számára az államnak elsősorban a védelmet és a biztonságot kell szolgáltatnia, amire csak egy értékeiben, gondolkodásmódjában, mentalitásában megváltozott és megújult rendőrség képes.

A magyar rendőrség a szocialista kormányok alatt elveszítette az emberek bizalmát és támogatását, súlyos morális és anyagi válságban van. Sok tekintetben ezt megváltoztattuk; be kell vallanunk, hogy még van teendőnk. Célul tűztük ki, hogy a magyar rendőrséget megváltoztatjuk, visszaadjuk régi tekintélyét, és olyan rendvédelmet valósítunk meg, amelyik visszaadja az emberek bizalmát.

Egyszerűen fogalmazva, olyan rendőrökre van szükség, akik méltóak a társadalom tiszteletére és megbecsülésére, akik munkájukat valódi szolgálatnak tekintik. Ennek elősegítéséhez, illetőleg megerősítéséhez tehát új szabályokra van szükség. E szabályokban nemzetközi követelményeknek is eleget téve, de elsősorban a nemzeti érdekeink mentén olyan normákat kell kialakítanunk, amelyek elősegítik azt, hogy a rendőrséget tiszteljék, és a rendőrség is olyan szervezet legyen, amely teljes mértékben alkalmas az emberek szolgálatára.

Tisztelt Országgyűlés! A rendőrséget olyan szervezetté kell átalakítani, amely munkája során figyelemmel van az ország területeinek különféle szociális, társadalmi, gazdasági adottságaira. Az új rendőrség kialakításának célja, hogy az ország legkevésbé biztonságos településein megfelelő mennyiségű és minőségű rendfenntartó erő legyen. A törvényjavaslat ennek érdekében tartalmazza a rendészeti tárgyú, elsősorban a rendőrség szervezetére és a rendőrség hivatásos állományának szolgálati viszonyára vonatkozó, valamint az ezzel összefüggő más törvények módosítását. A szabályozás kialakítását alapvetően a feladatellátás hatékonyságának növelésére, a belügyminiszter irányítása alatt álló szervek tevékenységében megnyilvánuló párhuzamosságok megszüntetésére, az intézkedések jogszerűségének fokozására és az államigazgatás tisztaságának növelésére vonatkozó társadalmi igény határozta meg.

A törvényjavaslat elfogadásával a következő területeken érhetünk el jelentős haladást.

1. Hatékony eszközöket teremtünk a rendészeti korrupció határozott és gyors visszaszorítására. A törvényjavaslat ennek érdekében azért, hogy a hivatásos állomány tagjai csak valóban arra érdemes személyek lehessenek, szigorítja a hivatásos állományba kerülés, illetve a szolgálati viszony fenntartása előéleti követelményeit, azaz a kifogástalan életvitel követelményét, valamint a jogszabálynak megfelelő munkavégzés hatékony ellenőrizhetőségére új módszert vezet be, a megbízhatósági vizsgálatot.

Tisztelt Országgyűlés! A megbízhatósági vizsgálat végrehajtására feljogosított szervezet a munkakör ellátása során valóságban is előforduló vagy feltételezhető élethelyzeteket mesterségesen hoz létre, és az ezekben tanúsított munkavállalói magatartást reprodukálható módon rögzíti. A megbízhatósági vizsgálat - a külföldi példákban úgynevezett integritásteszt - a nemzetközi gyakorlatban is működik mint az ellenőrzés egyik eszköze. A nemzetközi gyakorlatban a megbízhatósági vizsgálat elrendelése ügyészi közreműködéshez kötött, így az ügyész olyan külső kontroll szerepét tölti be, amely hozzájárul a vizsgálatok objektivitásához. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a hazai szabályozásban is garanciális szabályként jelenik meg az, hogy a megbízhatósági vizsgálat felett az ügyész törvényességi felügyeletet gyakorol.

2. A hatékony állami, kormányzati működés, a polgároknak nyújtott szolgáltatások szakmai színvonalának további javítása csak az állam működési viszonyrendszerének új alapokra helyezésével érhető el. Ennek érdekében a törvényjavaslat átalakítani javasolja a rendőrség szervezetét.

A rendőrségi törvény jelenleg egységes rendőrségi koncepciót érvényesít. A törvényjavaslat szakít ezzel a megoldással, és a rendőrség szervezetrendszerébe illesztve rendőrségi szervekként határozza meg a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szervet, továbbá a közelmúltban az Országgyűlés döntésének köszönhetően létrehozott terrorizmust elhárító szervet. Így a rendőrséget - a törvényjavaslat elfogadása esetén - a jövőre nézve három szerv: az országos rendőrfőkapitány vezetése alatt álló általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv, korábban a rendőrség; a terrorizmust elhárító szerv, a Terrorelhárítási Központ; valamint a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerv, a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata bázisán továbbműködő nemzeti védelmi szolgálat együttesen alkotja.

A megújulás része az is, hogy ki kell alakítani a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési célú ellenőrzés új mechanizmusát. Ennek az állami funkciónak a végrehajtása jelenleg nem kellő hatékonysággal történik. A jövőre nézve is irányadó, hatékonyan hasznosítható tapasztalatokat ezen a területen egyedül a rendvédelmi szervek bűnmegelőzési és bűnfelderítési célú ellenőrzését végző Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata halmozott fel.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat megteremti annak a lehetőségét, hogy a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata védelmi tapasztalatai a rendvédelmi szerveken kívül eső, további ellenőrizendő szervezetek vonatkozásában is hasznosuljanak. A törvényjavaslat e bővülő feladatok hatékony ellátása érdekében biztosítja a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata újjáalakítását a rendőrség belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési szerveként, nemzeti védelmi szolgálat néven.

A törvényjavaslat jogharmonizációs kötelezettségek teljesítését is szolgálja. Az információcsere javítását célzó feladatok végrehajtása, másrészt az Európai Unió tagállamai között fennálló együttműködési formák megvalósíthatósága érdekében a törvényjavaslat módosítani javasolja a jelenleg hatályos rendőrségi törvényt.

A szülői szabadságról kötött keretmegállapodásról szóló tanácsi irányelvben meghatározott minimumkövetelményekkel összefüggésben a törvényjavaslat biztosítja azt, hogy a hivatásos állomány tagja a gyermek születésének időpontjától igénybe vehesse a szülői szabadságot.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat a szolgálati viszonnyal összefüggő egyéb szabályokat is módosítani javasolja. A rendelkezési állományba helyezés és a vezénylés szabályainak módosításával szűkíti annak lehetőségét, hogy a hivatásos állomány tagja szervezeti átalakítás alkalmával, erre hivatkozva a szolgálati viszony felmentéssel történő megszüntetését alanyi jogon kezdeményezhesse. A törvényjavaslat szerinti szabályozás azáltal, hogy növeli a fegyveres szerven belüli, beleegyezés nélkül történő vezénylés lehetőségét, várhatóan jelentősen csökkenti a szervezet-korszerűsítésekkel, feladatmódosulásokkal együtt járó átszervezések következtében fellépő jelentős létszámcsökkenést. Erre az elmúlt hat esztendőben súlyos tapasztalatokat szereztünk, több mint 15 ezer hivatásos hagyta el így a rendőrség szervezetét.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat ruházati ellátmánnyal kapcsolatos módosításának célja az, hogy a hivatásos állomány a ruházati utánpótlási ellátmány jelentős összegét egyenruházati termékek beszerzésére használja fel, s ezzel tegyen eleget a rendezett megjelenés alapvető követelményeinek és az ezzel összefüggő társadalmi elvárásoknak. A törvényjavaslat az önkormányzatok széles körű szervezetalakítási szabadságára tekintettel biztosítja, biztosítani javasolja a közterület-felügyelet szervezeti kereteinek bővítését.

Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm megtisztelő figyelmüket, és kérem a tisztelt Házat, hogy a benyújtott törvényjavaslatot vitassa meg és fogadja el.

Köszönöm figyelmüket.

(parlament.hu;kormany.hu)