Tállai András felszólalása az Országgyűlés 2011. március 25-i ülésnapján.
Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Ma és az elmúlt napok során már nagyon sok szó esett arról, hogy az alaptörvény-tervezetben mi a helye az önkormányzatoknak. Úgy gondolom, hogy egyrészt a médiában folyó, másrészt az ellenzéki képviselők közötti polémia végére pontot kell hogy tegyen az alaptörvény megfogalmazása.
Véleményem szerint az alaptörvény-tervezet az önkormányzatok helyét és szerepét pontosan rendezi. Az alaptörvény-tervezet kimondja azt, hogy Magyarországon minden településen kell hogy működjön helyi önkormányzat, az önkormányzat szervei között fölsorolja azt, hogy minden településen képviselő-testületet kell választani, és a képviselő-testületeket minden településen a polgármester irányítja, a polgármester vezeti. Véleményem szerint nagyon újszerű megközelítés és mindenképpen helyes, hogy az új alaptörvény meghatározza a helyi közhatalom fogalmát, és meghatározza azt, hogy a helyi önkormányzatnak melyek az alapvető feladatai, melyek a hatáskörei.
Az önkormányzatok működése során valóban új elemként jelenik meg az alkotmányban, hogy az alkotmány maga kimondja, hogy törvényességi felügyelet szükséges az önkormányzatok számára - úgy érzem, hogy a képviselőtársaim alapvetően ezzel a javaslattal egyetértenek. A törvényességi felügyelet egy sokkal erősebb rendszer lesz, mint amely az elmúlt években kialakult, hiszen tudjuk, hogy az elmúlt években lényegében a törvényességi ellenőrzés megszűnt az önkormányzatok számára. Én azt gondolom, hogy a törvényességi felügyelet biztosítása az önkormányzatok számára is biztonságot jelent, hiszen egy esetleges döntést, egy olyan rendeletet, amely más törvényekkel vagy jogszabályokkal ellentétes, a törvényességi felügyeletnek kötelező lesz kiszűrnie, és nem hagyhatja, hogy az önkormányzatok, a képviselő-testületek ezt a rendeletet bevezethessék.
Fontos meghatározás, és ugyanakkor az önkormányzatok felelősségi kérdésének a felvetését jelenti, hogy a jövőben a gazdálkodásukat sokkal felelőssebben kell hogy végezzék az önkormányzatok. Az alaptörvényben ez abban a formában jelenik meg, hogy a jövőben a kötelezettségvállalásaikhoz, illetve a kölcsön- és hitelfelvételeikhez bizonyos állami szervezeteknek, az alaptörvény szerint a kormányhivatalnak a hozzájárulása szükséges. Véleményünk szerint az elmúlt időszakban néhány önkormányzatnál - annak révén, hogy korlátlan volt a kötelezettségvállalás mértéke - bizony rossz irányba indultak el az önkormányzati költségvetések, azon belül a kötelezettségvállalások. Úgy gondoljuk, hogy az alaptörvénynek ez a része egyértelműen meghatározza azt, hogy az önkormányzatok a jövőben sokkal felelősségteljesebben és az állam közreműködésével vállalhatnak hosszú távra hitel-, illetve esetleg kötvénykibocsátási kötelezettséget.
Úgy gondolom, hogy az alaptörvénynek az öt szakasza, amely az önkormányzatok tevékenységével foglalkozik, a jövőre vonatkozóan alapvetően meghatározza azt a munkát, amely az önkormányzatok számára szükséges.
Egyszer s mindenkorra lezárja azt a kérdést, hogy szükséges-e Magyarországon minden településen önkormányzat, vagy nem, az alaptörvény kimondja, hogy igen.
Ez a törvény egyértelműen megmondja, hogy szükséges a törvényességi felügyelete az önkormányzatoknak, és úgy gondolom, ehhez az önkormányzatoknak is alkalmazkodni kell.
Kimondja azt, hogy a gazdálkodásuk során azok az önkormányzatok, amelyek nem így gondolkodtak, a jövőben nagyobb felelősséget kell hogy vállaljanak.
Úgy gondolom, egyrészt az alaptörvény biztosítja az önkormányzati alapjogokat, tehát megerősíti az önkormányzatok helyzetét, a feladat- és hatáskörét, megerősíti az alapjogait, ugyanakkor egyértelműen rendezi azt, hogy a jövőben a tevékenység során, a jogalkotás során, a rendeletalkotás során, illetve a napi munkavégzés, a gazdálkodás során sokkal nagyobb felelősséggel és figyelemmel kell az önkormányzatoknak lenni annak érdekében, hogy az önkormányzatok eladósodásának véget vessünk, másrészt pedig az önkormányzatok gazdálkodása olyan legyen, ami a helyi lakosság érdekét szolgálja, és nem jellemző rá a hosszú távú, esetleg több ciklusra való eladósodás.
Véleményem szerint az önkormányzatok ezzel az alaptörvénnyel erősödnek, az önkormányzatok helyzete egyértelműen és tisztán kerül meghatározásra, és ha egy jó sarkalatos törvényt, tehát egy új önkormányzati törvényt tudunk majd itt elfogadni a tisztelt Házban, akkor egyértelművé válik az új önkormányzati rendszer, amelyben minden önkormányzatnak megvan az egyértelmű helye, szerepe és felelőssége.
Köszönöm a figyelmüket.
(parlament.hu; kormany.hu)