Pintér Sándor expozéja az Országgyűlés 2011. június 22-i ülésnapján.

Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Magyarországnak két nagy ellenféllel kell harcolnia jelen pillanatban: az egyik az államadósság, a másik a munkanélküliség. Az államadósság legyőzése, csökkentése a munkanélküliség csökkentése nélkül nem lehetséges. Adósságaink csökkentéséhez, szociális problémáink megoldásához több munkára, eredményesebb munkára, több szorgos kézre és magasabb képzettségre van szükség. Ahol a gazdaság piaci szereplői nem tudnak munkát adni, ott meg kell jelennie az államnak. Meg kell jelennie az államnak, és munkát kell biztosítania, hogy az ország egészséges, a társadalom fejlődőképes maradjon, az ország gazdasági megélhetést és biztonságot tudjon adni a polgárainak, tagjai készek maradjanak a piacgazdaság elvárásainak teljesítésére. Nem szabad hagyni, hogy a lustaság, a restség, az ellenszolgáltatás nélküli juttatások elcsökevényesítsék a munkaképes, egészséges polgárainkat.

Tisztelt Ház! Ezt már sokan felismerték, de leküzdésére hazánkban eddig még kevesen tettek. A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség a választásokat megelőzően meghirdette, hogy egészséges, munkaképes ember ne segélyből, hanem munkából éljen, és a munkáért járó béréből tartsa el családját is. Ennek megvalósítását szolgálja a jelenlegi törvénytervezet.

A feladat pontos felmérésekor áttekintettük a jelenlegi helyzetet. Lesújtó eredményre jutottunk. Európában Magyarországon a legalacsonyabb a foglalkoztatottak aránya, a munkaképes lakosság alig több mint fele dolgozik a termelő szférában. Több mint 1 millió azok száma, akik munkaképesek, egészségesek, és nem dolgoznak. Az álláskeresők száma ehhez képest kevés, hiszen 2010-ben 580 ezer volt a számuk, de így is rendkívül sok, rendkívül magas ez a szám.

Nem csak sok, sokba is kerül. Részükre különböző jogcímeken kifizettünk 2010-ben több mint 180 milliárd forintot. Évi 30 nap munkával vagy munkahelyre történt bejelentkezéssel lehetőség volt arra, hogy az év többi részében már ne kelljen dolgozni, 11 hónapon át különböző anyagi juttatásokra lehetett szert tenni. Egyértelmű, hogy ez a jelenlegi segélyezési rendszer nem maradhat fenn, sem gazdaságilag, sem erkölcsileg nem képes az ország ezt fenntartani. És ez nem csak a mi megállapításunk. Ez nemzetközileg is megállapított, és tudom, hogy a jelen lévő képviselők is szinte száz százalékban egyetértenek azzal, hogy ez így nem maradhat fenn a továbbiakban. Ez így elfogadhatatlan. Az is természetes számomra, hogy az ebből kivezető utat azért nem egyformán ítéljük meg, vannak képviselők, akik más utat javasolnak ehhez. Kérem, hogy ezeket a javaslataikat a vitában mondják el.

A feladat felmérését elvégeztük. A feladat felmérését követően megfogalmaztuk célkitűzéseinket, és ennek megvalósításához a jogi keretek előkészítése is megtörtént. Ehhez a hozzávezető úthoz a törvénytervezetünk segít majd hozzá bennünket. Törvénytervezetünk ezt a célt szolgálja, hogy egyszerűsítsük a munka elvesztésénél a segélyezés rendszerét, célul tűztük ki, hogy mindenki gyorsabban visszavezethető legyen a munkaerőpiac világába, és aki munkaképes és egészséges, mindenki dolgozzon. Aki a piacon nem kap megfelelő munkát, és nincs más lehetőség, akkor az állam biztosítson számára munkát, és a közfoglalkoztatás keretén belül kapjon munkabért; hangsúlyozom: munkabért, nem segélyt. Végezzen hasznos munkát, legyen a társadalom hasznos tagja, tanuljon, termeljen.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mindenkinek nagyobb esélyt kell adni a munkanélküliek közül a piacgazdaságba való visszatérésre, a munkaerőpiacra való visszatérésre. És hangsúlyozom, hogy a munkájukért bért kapjanak, ne segélyt. A bér kevesebb legyen, mint a piaci minimálbér, de több legyen, mint a segély. És ami a mértékén túl nem különbözteti meg semmiben a többi bértől, a más munkából eredő bérhez hasonló jogi feltételeket kell kapnia. Tehát legyen adóköteles, a köztartozást illetően végrehajtható, a gyenge és rossz minőségű munka elvégzése esetén csökkenthető.

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvényt is módosítani kívánjuk. Az álláskeresési járadékot 270 napról 180 napra csökkentjük. Ha 180 nap alatt nem sikerül valakinek munkahelyet keresnie, munkát találnia, akkor a közfoglalkoztatás keretében kell biztosítani számára munkát és közfoglalkoztatási munkabért. Hangsúlyozni szeretném, hogy a jelenlegi bonyolult rendszert meg kell szüntetni. Egyszerűsíteni kell, átláthatóvá kell tenni.

A nyugdíjkorhatárt is érinti javaslatunk. Ma kategorikusan ki van mondva az 55. életév betöltése. Közben változott a nyugdíjtörvény. Azt szeretnénk, hogy a mindenkori nyugdíjkorhatár mínusz 5 évhez kötnénk azt, hogy ezt a segélyezést, ezt a közfoglalkoztatást ennek megfelelően kelljen alkalmazni.

A törvénytervezetünk a munkára való ösztönzést segíti és nem a segélyezést. Ennek megfelelően a segélyek nem haladhatják meg a közfoglalkoztatási bér 90 százalékát. A közfoglalkoztatás meghatározóbb szerepet fog betölteni az életünkben, a jelenleg munka nélkül élők életében is és a közösségek életében is - reményeink szerint az állam életében is. Szolgálni fogja az egyén érdekét, az állam érdekét és a közösségeink életében is jelentős terület lesz, függetlenül attól, hogy ezt a közmunkát hol kell elvégezni. Ez a közfoglalkoztatás keretén belül lehet a mezőgazdaságban, lehet az állattenyésztésben, a földművelésben, a természeti csapások elhárítása érdekében, gondolok víztározók, záportározók építésére, és itt kell megoldanunk a későbbiekben a vízgazdálkodás néhány területét is. Ennek az életminőség javításával együtt kell járnia.

Tisztelt Képviselő Urak, Képviselő Asszonyok! Tisztelt Ház! A feladat adott, nagy és nemes feladat. A végrehajtásához megfelelő infrastruktúrára is szükség van, megfelelő irányító apparátus szükséges. Ezek létrehozását is tartalmazza a törvénytervezet. Csak ezek megléte esetén lehetséges, hogy a közfoglalkoztatás résztvevőinek a munkahelyek kijelölése, a közfoglalkoztatásban részt vevők számának a megismerése, a logisztikai-tervezési feladatok elvégzése kapcsán megfelelő személyi állomány álljon a rendelkezésére. Hangsúlyozni szeretném azt, hogy a közfoglalkoztatás nem cél. A közfoglalkoztatás eszköz. A közfoglalkoztatás eszköz a munkába való visszavezetéshez, az egyén szellemi és fizikai karbantartásához és egy képzési forma kialakításához is. Ehhez kell a munka törvénykönyvének változtatása is.

A javaslatcsomaggal párhuzamosan előkészítésre került a szociális törvény és a gyámügyi törvény kisebb terjedelmű módosítása is. Mivel a közfoglalkoztatás tervezett rendszerével kapcsolatban a szociális törvény módosítása elkerülhetetlen, ezért annak érdekében, hogy ugyanazon törvény módosítására irányuló javaslatot az Országgyűlés párhuzamosan tárgyalja, ésszerűségi okok miatt ezek a módosítási javaslatok is beépítésre kerültek a javaslatcsomagba.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Arra szeretnék minden képviselőt kérni, hogy alaposan tanulmányozza a törvénytervezetünket, tegyen javaslatot arra, hogyan tudnánk jobban elvégezni a célkitűzéseinket, hogyan tudjuk jobban megfogalmazni azokat a törvényeket, amelyek e célkitűzések irányába mutatnak. És külön kérem majd a képviselőket, hogy ne csak a törvény megalkotásánál segítsék a munkánkat, hanem segítsék a törvény elfogadását követően a területen, a munkanélküliek táborában, hogy mindenki jobb életkörülmények közé kerüljön, és a munkájával jobban tudja a társadalmunkat segíteni.

(parlament.hu; kormany.hu)