A MÁV-Gépészet Zrt. bemutatta csütörtökön a szolnoki vasúti járműgyártás első két új InterCity+ kocsiját, amelyek közül az egyik 90, a másik 60 százalékos készültségi állapotban van. Az utasok a tervek szerint az év végén találkozhatnak először a hazai gyártású, korszerű személyszállító vagonokkal.

A bemutató kitűnő példája annak, hogy egy tradicionális magyar vállalat, a 170 éves magyar vasút egy több mint 100 éve működő telephelyen tud újat nyújtani, és megtalálja azokat a lehetőségeket, amivel a modern kornak megfelelő utazási igényeket is ki tudja elégíteni - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a bemutató alkalmából rendezett sajtótájékoztatón.

Fotó: Botár Gergely

Az új kocsik légkondicionáltak, a hordozható számítógépek, mobil eszközök energiáját biztosító elektromos csatlakozókkal ellátottak, GPS-vezérelt, fedélzeti és audiovizuális utastájékoztató-rendszerrel rendelkeznek - ismertette a készülő IC+ járműveket Ungvári Csaba, vasúttársaság vezérigazgatója.

Tájékoztatása szerint az ingyenes internetezés lehetőségét wifi biztosítja, és a kocsikat belső videofelügyeleti rendszerrel is ellátják. A járművek legnagyobb megengedett sebessége 200 kilométer lesz óránként, így a Németországba közlekedő vonatokban lehet majd kihasználni. A sorozatgyártás megvalósulása esetén a MÁV-Gépészet Zrt.-nél, illetve a MÁV Csoportnál lehetőség nyílhat közel kétszáz új munkahely létrehozására, ezen felül a hazai járműipari beszállítóknál további 200-250 munkahely jöhet létre - jelezte a vezérigazgató.

Fotó: Botár Gergely

Szalay Ferenc, Szolnok fideszes polgármestere azt emelte ki, hogy a városban generációk nőttek fel vasútgépészeti szakemberként, és a vasutas családokban meglévő szakértelemre alapozva egy kiválóan működő céggé vált napjainkra az egykori járműjavító.

A gyártás finisében lévő járművek már fényezett állapotban vannak, az első utasterében a padló, a válaszfalak, a poggyásztartók, a műanyag burkolati elemek, a légcsatornák, az ülések, asztalok, bőröndtartók beépítése megtörtént. A munkálatok a mellékhelyiségek kialakításával, a kézifék és kapcsolószekrények beépítésével, illetve az alváz alatti szerelvényezéssel folytatódnak. A tervek szerint egy hónapon belül kerül fogóvázra a jármű, majd a feljáróajtók és a klímaberendezés üzembe helyezése következik. A készre szerelés után az üzembe helyezésre és a típusvizsgálatokra kerül sor. A MÁV 2012 januárjában jelentette be, hogy két IC+ kocsi építésével a 18 éve szünetelő hazai járműgyártás éled újra. Az 1,4 milliárd forint költséggel járó projekt része az Új Széchenyi Tervnek, és elnyerte az Európai Unió 462 millió forintos támogatását.

(MTI)