A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban állandó válságstáb működik a Malév leállása miatt előálló problémák gyors és hatékony kezelése érdekében – jelentette be Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára rendkívüli sajtótájékoztatón 2012. február 3-án, Budapesten. Közlemény.

Völner Pál (fotó: Szigeti Tamás)A Kormány folyamatosan nyomon követi a légi utasforgalomban a Malév leállása nyomán kialakult helyzetet. A légitársaság menedzsmentje és a rendkívüli vagyonfelügyelő munkájának közvetlen, operatív szintű támogatására a tárca Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárt jelölte ki – közölte Völner Pál. A minisztérium tárgyalásokat folytat az utasforgalom további biztosításáról a budapesti reptéren már jelen lévő és más légitársaságokkal is – tette hozzá.

A jelenlegi helyzetben az elsődleges feladat az úton lévő utasok megfelelő tájékoztatása és mielőbbi célba juttatása – hangsúlyozta az államtitkár. A Kormány korábban két milliárd forintos keretösszegű kármentési alapot hozott létre. E keret az első négy napon a jegyfoglalási adatokon alapuló előzetes számítások szerint fedezi a jegyek átfoglalásának, és szükség esetén a szállás biztosításának költségeit. A Malév munkavállalói januári bérének kifizetése biztosított, a szükséges forrásokat a rendkívüli vagyonfelügyelő elkülönítette – mondta Völner Pál.

Völner Pál (fotó: Szigeti Tamás)

A Malév leállásához vezető okokat ismertetve kifejtette: az orosz „privatizációs kaland” és a későbbi visszaállamosítás olyan fordulópontok voltak, amelyek visszafordíthatatlanul zuhanó pályára állították a légitársaságot. A kormányváltást követően azonnal megindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása és a lehetséges partnerek keresése. A Malév súlyos öröksége és a további állami támogatás lehetőségét kizáró bizottsági határozat miatt azonban nem maradt reális esély a társaság folyamatos működésének fenntartására.

A Kormány változatlanul számol egy üzleti alapon működő, Budapest központú légitársaság létrehozásának lehetőségével. A Malév közvetlen jogutódlása egyebek mellett az uniós visszafizetési kötelezettség továbbörökítését eredményezné, ezért „egy új légitársaságot csak zöldmezős vállalkozásként lehet elindítani” – fogalmazott Völner Pál.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály)