Az aktív állampolgárságra nevelés koncepciójáról és az ezzel kapcsolatos oktatáspolitikai célok megvalósításáról tanácskoztak az oktatási miniszterek gödöllői informális találkozójukon, 2011. március 29-én. Az ülést elnöklő Hoffmann Rózsa államtitkár kiemelte: „választ kell adni arra kérdésre, hogy oktatási rendszereink vajon megfelelően felkészítik-e a fiatalokat az aktív, felelősségteljes állampolgári szerepükre”.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára hangsúlyozta: az állampolgári nevelés célja az, hogy a diákokat képessé tegye a gazdasági, politikai, társadalmi és kulturális életben való gondolkodó és felelős részvételre. Az államtitkár úgy vélte, ehhez nem csupán tudásra, hanem bizonyos készségek és attitűdök fejlesztésére is szükség van. „Válaszokat keresünk a 21. század új kihívásaira, fel kell vérteznünk a fiatalokat azzal a képességgel, hogy szembe tudjanak nézni az olyan problémákkal, mint a világra kiterjedő gazdasági válság; mindezeket keretbe foglalja az aktív állampolgárság” – hangsúlyozta Hoffmann.

Andrulla Vasziliu, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, többnyelvűségért és ifjúságért felelős biztosa arról beszélt, hogy „a válság nyomán világossá vált: olyan állampolgárokra van szükség, akik meg tudják oldani a problémákat”. Az oktatási és képzési rendszereknek jobban kell igazodniuk a társadalom igényeihez, ezért is örülök a magyar elnökség témaválasztásának, méltatta az elnökség törekvéseit a biztos.

Vállalkozói képességek, pénzügyi tudatosság

A nem hivatalos ülés első szakaszában az aktív állampolgársághoz szükséges legfontosabb készségekről beszéltek a miniszterek. Megvitatták, hogy az európai együttműködés hogyan tud hozzájárulni a szóban forgó tudás elsajátításához. A tagállamok képviselői elsősorban a vállalkozói készségek elsajátításának és a pénzügyi tudatosságra nevelésnek a fontosságát hangsúlyozták, mind az életben való érvényesülés, mind a társadalmi felelősség szempontjából. Részletesen áttekintették e képességek oktatásának gyakorlatát, a tagállami tapasztalatokat és kezdeményezéseket.

Hoffmann Rózsa aláhúzta: a magyar elnökség azon van, hogy a közös európai célkitűzések között az aktív állampolgárságra nevelés kellő hangsúllyal jelenjen meg, és a tagállamok között minél szorosabb együttműködés jöjjön létre. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a téma az Európa 2020 stratégia megvalósításához is jelentősen hozzájárul. A munka során a nem kormányzati szereplők bevonását is fontosnak tartja a magyar elnökség.

Az Oktatásért Felelős Államtitkárság közleményét mellékelten csatoltuk.

(eu2011.hu, kormany.hu)